Cioran: " N-am dat nimănui dreptul de a spune: e de-al nostru".
Plesu: "Afilierile n-au valoare decît cînd sînt acte de personalitate, decizii ale unor inşi fundamental neînregimentabili."
Doua afirmatii care spun ceva (cunoscand istoria lor) despre cei ce le-au nascut. Plesu vorbeste ca si cum spune acelasi lucru cu Cioran. Insa fapta, viata, arata altceva.
Cioran, Cahiers 1957-1972, Gallimard, 1997, p.768: „Aş putea spune despre mine ceea ce, cu mai puţină acoperire, a spus despre sine Sainte-Beuve: «N-am dat nimănui dreptul de a spune: e de-al nostru»“.
Cîţi, dintre oamenii publici de azi, ar putea spune despre ei înşişi ceea ce se simţeau îndreptăţiţi să spună, despre ei înşişi, Sainte-Beuve şi Cioran? Toţi „aparţin“ cuiva, toţi sînt, sau par înregimentaţi. Iar dacă nu sînt, sînt suspectaţi că sînt şi stigmatizaţi ca atare. „Independenţa“ a devenit aproape neonorabilă şi, în orice caz, necredibilă. „Al cui o fi ziarul cutare?“ – se întreabă tot omul. „Ăsta din ce partid e?“ „X e de-al lui Băsescu!“, „Y e de-al lui Iliescu, sau de-al lui Patriciu!“. Dacă lauzi e fiindcă eşti plătit de unii, dacă înjuri e fiindcă eşti plătit de alţii. „Obiectivitatea“ e interzisă: eşti somat să alegi, să ţii cu unii sau cu alţii, să te „angajezi“. N-ai voie să fii „echidistant, „dilematic“, meditativ. Trebuie să sari la bătaie! Reflexivitatea e un simplu (şi pernicios) moft intelectual. Opinia trebuie să fie „strategică“, orientată polemic, „abilă“. Nu merge s-o scalzi, nu se cade să umbli cu amabilităţi, nu e frumos să stai şi să cugeţi. Cine o face e ori bleg, ori ipocrit, ori vîndut.
Nu e de mirare, aşadar, că cei cu adevărat independenţi, cei care, fie că greşesc sau nu în judecata lor, se păstrează dezinteresaţi constituie o minoritate. Majoritatea preferă să se drapeze într-o gesticulaţie radicală. Există, de pildă, o sumedenie de personaje, ziarişti uneori, dar, alteori, inşi fără un profil cert, care apar cu regularitate pe diferite posturi de televiziune cu singura preocupare de a sfîşia beregata cîte unui politician. E destul să le vezi chipul şi ştii ce vor spune, încă înainte să deschidă gura. Dacă îl detestă pe Traian Băsescu, vor veni seară de seară la televiziune, ca la serviciu, porniţi să-l spurce în toate felurile. Invers, dacă sînt „de-ai lui Băsescu“, se vor strădui conştiincios să-l scoată mereu basma curată şi să molesteze ficaţii adversarilor. Şi unii, şi ceilalţi sînt previzibili pînă la plictiseală, încremeniţi într-o disciplină oarbă, într-un nor de nelibertate. În fond, despre libertate e vorba. E drept că, odată intrat într-un partid, într-un guvern sau într-o coterie oarecare, accepţi, din principiu, să renunţi la un anumit procent de „autonomie“. Solidaritatea de grup cere, adesea, acest tip de sacrificiu. Problema este pînă la ce nivel, pînă la ce dozaj, partizanatul asumat rămîne acceptabil.
Cînd începe compromisul să fie compromiţător? Şi, mai ales, care sînt motivaţiile reale ale compromisului? Nu se pot exclude compromisurile sau obnubilările, pe bază de loialitate. Ai pariat, cîndva, pe un om sau pe o ideologie şi mori euforic, în propriul tău pariu. Ai fost credincios lui Constantinescu, e musai să-l pui la zid pe urmaşul lui. Ai votat cu Băsescu, e musai să rămîi fidel votului tău, indiferent de evoluţia situaţiunii. Există şi compromisuri nevrotice. Îl deteşti pe cutare atît de rău, încît eşti gata să sari în barca tuturor celor care-l detestă, chiar dacă nici pe ei nu dai multe parale. Compromisurile cele mai impure rămîn, desigur, cele născute din lăcomie, arivism, poltronerie sau comoditate. Poţi fi „de-al cuiva“, pentru că ţi-e frică de el, pentru că ţi-a dat un job rentabil, pentru că ţi-a asezonat convenabil ambiţiile şi cariera, sau, pur şi simplu, pentru că ţi-e lene să schimbi de picior.
Poţi fi „de-al cuiva“ pentru că, de fapt, poţi fi de-al oricui. Poţi, în sfîrşit, să fii „de-al cuiva“ pentru că îţi faci iluzia că respectivul e „de-al tău“.
Cînd Sainte-Beuve şi Cioran îşi dau un diagnostic de non-apartenenţă nu e pentru că nu au criterii, înclinaţii, preferinţe, repulsii. E pentru că nu cred în identitatea obţinută prin asociere. Pentru că refuză aglutinarea sufletească în beneficiul unui „front“ colectiv. S-ar spune că, în efortul de a se defini, ei încep prin a se dispensa de orice „gen proxim“. Afilierile n-au valoare decît cînd sînt acte de personalitate, decizii ale unor inşi fundamental neînregimentabili. Avem, astăzi, pe scena noastră publică, asemenea inşi? Nu prea. În schimb, avem temperamente şi „băieţi deştepţi“.
Dilema
Blog Archive
-
►
2023
(2)
- ► September 2023 (1)
- ► March 2023 (1)
-
►
2021
(4)
- ► March 2021 (4)
-
►
2015
(9)
- ► April 2015 (2)
- ► March 2015 (3)
- ► February 2015 (3)
- ► January 2015 (1)
-
►
2014
(17)
- ► April 2014 (1)
- ► March 2014 (1)
- ► January 2014 (15)
-
►
2013
(138)
- ► December 2013 (36)
- ► November 2013 (22)
- ► October 2013 (18)
- ► September 2013 (15)
- ► August 2013 (12)
- ► April 2013 (3)
- ► March 2013 (2)
- ► February 2013 (7)
- ► January 2013 (4)
-
►
2012
(63)
- ► December 2012 (6)
- ► November 2012 (4)
- ► October 2012 (1)
- ► September 2012 (5)
- ► August 2012 (2)
- ► April 2012 (4)
- ► March 2012 (1)
- ► February 2012 (4)
- ► January 2012 (7)
-
►
2011
(77)
- ► December 2011 (10)
- ► November 2011 (12)
- ► October 2011 (13)
- ► September 2011 (3)
- ► April 2011 (3)
- ► March 2011 (13)
- ► February 2011 (3)
- ► January 2011 (1)
-
►
2010
(83)
- ► December 2010 (3)
- ► November 2010 (8)
- ► October 2010 (26)
- ► September 2010 (15)
- ► January 2010 (30)
-
▼
2009
(472)
- ► December 2009 (54)
- ► November 2009 (53)
- ► October 2009 (69)
- ► September 2009 (50)
-
▼
August 2009
(42)
- Cand te pricepi sa schiezi nimic nu este imposibil...
- Usor, usor Tismaneanu ajunge unde isi propusese. C...
- Sfantul Mucenic Fanurie
- Cititi si va minunati ( sau cum se justifica crima...
- Presedintele Coca-Cola Franta s-a sinucis
- Israelul se ia de piept cu scandinavii. IKEA şi Kn...
- Nou-nascutii americani vor fi circumcisi, pentru c...
- Si astăzi nu puţini rămân scandalizaţi de credinţa...
- Benedict al XVI-lea - A cumpăra este întodeauna un...
- Ora de religie din scolile romanesti – factor al d...
- Noam Chomsky: Singura solutie pentru iesirea din c...
- Scrisoarea adresată Preşedintelui României de cătr...
- Un blog necesar
- Web site - ChristianityToday
- Un OM
- SUA va antrena soldaţi georgieni pentru Afganistan
- Martin BUBER - Bună dispoziţie spirituală (din di...
- Andrei Marga in dialog cu Eveline Goodman-Thau ( p...
- Uite despre ce vorbeam...
- Evolutia este demonstrata!!! Unde aflam asta? In R...
- Despre ura, Basescu si dorinta de a apartine unei ...
- Cum se vinde o tara, un popor. Incet si cu argumen...
- Principele Radu: „Noi nu avem carieră, noi avem de...
- Religia de la o democraţie la alta - Anca Manolesc...
- Michael Jackson - pentru naivitatea? sperantei
- Michael Jackson - pentru frumusetea halucinanta a ...
- Punerea in valoare a agriculturii si turismului (s...
- Islamizarea Europei se va produce in cateva decenii
- V.Blaga: A doua tranşă de la FMI, către salarii, p...
- DIICOT: Traficanţii de ovule, sectanţi din Israel
- MIRCEA CĂRTĂRESCU: Confesiunile unui învins
- Ioil, fiul lui Petuel despre Romania. Analiza Proo...
- Despre "democratia" de azi
- Primejdiile unei traditii bogate... a noastra, ort...
- Este posibil ca Sângele şi Trupul Domnului să ne i...
- Film - din nou despre comunism
- Un film fabulos
- Dupa 14 ani de absenta, tatal lui Sergiu, preot, a...
- Ultima poezie - profetica - a Sfantului Ioan Iacob...
- Telegrama papei Benedict al XVI-lea privind atacur...
- Scolile crestine, inchise trei zile in semn de dol...
- Rugaciunile pentru sinucigasi
- ► April 2009 (21)
- ► March 2009 (11)
- ► February 2009 (16)
- ► January 2009 (20)
-
►
2008
(132)
- ► December 2008 (20)
- ► November 2008 (33)
- ► October 2008 (6)
- ► September 2008 (15)
- ► August 2008 (3)
- ► April 2008 (12)
- ► March 2008 (2)
- ► February 2008 (6)
- ► January 2008 (9)
-
►
2007
(14)
- ► December 2007 (3)
- ► November 2007 (11)
cauta in blog
August 31, 2009
Cand te pricepi sa schiezi nimic nu este imposibil - Plesu despre ce, si despre cum.
Etichete:
intelepciune pentru viata,
social-politic
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
etichete
- + Horia Bernea (7)
- + Paul Goma (2)
- + persecutii asupra crestinilor (10)
- +++RUSIA (9)
- +0 Soljenitin (13)
- +critica Bisericii (4)
- alegeri 2009 (90)
- arta plastica (29)
- catolica (61)
- comunism? (59)
- eminescu (3)
- film (11)
- intelepciune laica (50)
- intelepciune pentru viata (222)
- iudaica (28)
- muzica (8)
- note de lectura (15)
- ortodoxie (161)
- Radio-Video (4)
- social-politic (142)
- stiinta-polemici (12)
No comments:
Post a Comment