Blog Archive

cauta in blog

October 26, 2009

În plină criză economică, Germania creşte fondurile alocate culturii

În timp ce în România bugetul alocat culturii în criză este unul ridicol de mic, landurile germane au suplimentat semnificativ fondurile destinate acestui domeniu. Nemţii consideră că fără educaţie şi cultură nu poţi avea un sistem economic performant.

Landul german Hessa (Hessen) a suplimentat anul acesta fondurile pentru cultură cu circa 20% în plină criză, a declarat Kirsten Grote-Bär, şefa Departamentului de comunicare de la Biroul Cultural din Frankfurt. „Noi credem că performanţa economică nu se poate face fără cultură şi educaţie. Nu poţi menţine un sistem economic performant făcând rabat de la cultură. (...) Iar investind în cultură investeşti indirect şi în turism“, a argumentat Grote-Bär decizia autorităţilor din landul Hessa de a spori fondurile destinate culturii în faţa delegaţiei de jurnalişti români invitate la Zilele Culturale ale Băncii Centrale Europene - România 2009. Atunci când cineva a atras atenţia că în România cheltuielile cu cultura sunt primele care se taie în plină criză, Grote-Bär a spus, vizibil mirată, că nu înţelege cum este posibil aşa ceva.
În ţara noastră, bugetul alocat culturii anul acesta, de numai 0,2% din Produsul Intern Brut (PIB), este „pur şi simplu ridicol“, după cum a declarat chiar ministrul de resort, Theodor Paleologu.
El a atras de asemenea atenţia, cu ocazia prezentării Raportului Comisiei prezidenţiale pentru patrimoniu, în septembrie, că discrepanţa dintre importanta culturii şi finanţarea ei în România este „strigătoare la cer“. Potrivit lui Paleologu, prin comparaţie, bugetul pentru cultură în Cehia este de de 0,7% din PIB, iar în Franţa, de 0,8%.
În Frankfurt, deşi cheltuielile cu personalul şi întreţinerea obiectivelor culturale sunt asigurate din fonduri publice, asta nu înseamnă că instituţiile culturale germane stau cu mâna întinsă şi aşteaptă de la stat. „Este o competiţie foarte puternică şi productivă în Frankfurt între directorii de muzee. Fiecare încearcă să fie cât mai creativ pentru a atrage fonduri din donaţii, sponsorizări sau prin evenimentele organizate. Iar mulţi dintre ei reuşesc foarte bine aceste lucruri“, a spus Kirsten Grote-Bär. Potrivit acesteia, cultura este o industrie foarte profitabilă în oraş, iar banii câştigaţi sunt reinvestiţi apoi în cumpărarea de opere de artă unice, în extindere sau în cercetare.
În Germania, cultura este privită cu maximă seriozitate. Numai în Frankfurt există peste 60 de galerii şi muzee, vizitate anual de peste două milioane de oameni. Cum reuşesc instituţiile de cultură să atragă atâţia vizitatori? „Mergem noi la oameni, nu aşteptăm să vină ei la noi. Vedem unde sunt cei mai mulţi oameni şi mergem acolo pentru a ne promova“, explică Grote-Bär. Iar acest lucru este confirmat de multitudinea de afişe şi bannere care promovează expoziţii şi evenimente culturale, întâlnite la tot pasul pe toate străzile din Frankfurt, în restaurante sau în şcoli. Mai mult, centrele culturale au parteneriate cu instituţiile de învăţământ, prin care elevii merg şi ţin cursurile de artă chiar în muzee sau la expoziţii.

Cotidianul

Post a Comment