Am gatat volumul I.
Ploaie de vara.
Dupa ce m-am imbacsit vreo 2 ani cu socialisti, comunisti, anarhisti, bakunisti in sfarsit m-am apucat de lucruri intregi la cap. I-am vizitat pe marxisti si pe revolutionari ca asa se cade, sa-ti cunosti dujmanii. M-am lamurit. Acum chiar ca nu ma mai abureste cineva (stiu, sunt arogant dar ce bine ma simt).
Citisem "Revolutia si Vechiul Regim" si m-a linistit. Nu se repeta istoria, asa cum zic unii. Ca nu e nimic nou sub soare, cum zice psalmistul, e clar. Dar ca devenim din ce in ce mai noi, noi, asta nu e de la sine inteles. Dar e inevitabil. Poate ca gandirea aristocratica a lui Tocqueville mi-a revelat un principal adevar: cum ca devenim din ce in ce mai singuri, mai izolati si mai puternici (in slabiciunea noastra). Volumul II e, cred eu dupa citirea cuprinsului, o infricosatoare oglinda a ceea ce suntem si nu stim. In sensul ca suntem fiii jocului pe care ne-am apucat sa-l jucam. Facem hora unirii scrasnind din dinti, plini de sila fata de toti nuntasii. Dar altceva ce sa facem, ca ne e rusine.
NOTE
47, 62, 75-pedeapsa cu
moartea;
79-definitia libertatii;
80-spiritul religios +
spiritul libertatii (cuantic+macrofizic???);
83-Starea sociala dupa
Tocqueville;
439- MOTIVELE PLECARII
PURITANILOR DINCOLO DE OCEAN!!!
90-Egalitatea este mai
iubita decât libertatea;
93-De ce au fost cei
puternici de acord sa piarda puterea în mod pasnic;
96-Libertatea comunala,
institutii comunale;
100-De ce asculta individul
de societate si care sunt limitele ascultarii (unirea e utila si e necesara o
putere care sa o reglementeze);
102-In America comuna
""împrumuta/ajuta"" Statul pe când în Franta e invers;
102-Despre Spiritul Comunal;
102-OAMENII TIND SA SE
ATASEZE DE CE EMANA FORTA/PUTERE;
103-In absenta fortei si
independentei comunei vom avea ADMINISTRATI si nu CETATENI;
103-In SUA iubirea de patrie
e un cult de care omul se leaga datorita practicii efective;
104-Muntenii sunt mai
patrioti datorita caracteristicilor accentuate ale locurilor;
106-Controlul autoritatii:
autoritate mare functionari mici;
109-Functiile administrative
sunt elective si sunt supuse deciziilor judecatorului;
109-O putere electiva
nesubordonata judiciarului va scapa oricarui control sau va fi distrusa;
113-Legile se trag din
obiceiuri!!!DESPRE EFECTELE POLITICE ALE DESCENTRALIZARII!!!
121-Centralizare
guvernamentala si centralizare administrativa; unirea acestora îi capteaza prin
forta pe indivizi si prin intermediul deprinderilor lor; izolare si acaparare;
125-Centralizarea totala
accentueaza puterea centrala dar incapacitatea locala creste
""îndoit"";
125-Dificultatea de a trezi
un popor somnolent pt a se ocupa de sine, singur;
125-Reusitele centralizarii!
Nota50: China modelul absolut al centralizarii administrative;
127-Nota51: a crea bunastare
sau a face ordine in saracie;
127-Autoritate vesnic în
actiune pt a ma proteja de ceea ce n-am gândit vreodata;
128-Omul centralizat-între
SERVILISM SI NERUSINARE!!!
129-Puterea veritabila e
posibila doar în conditiile unei colaborari libere a vointelor(patriotism,
religie); legile nu reînsufletesc credintele;
129-In SUA omul asculta de
justitie/lege nu de un om (functionarul este reprezentantul fortei
""ce s-a retras- Statul"", deci împotrivire);
130-Institutiile locale sunt
cele mai necesare societatilor democratice;
133-Puterea judecatoreasca:
ca si în alte parti, 1.arbitru, 2.se pronunta asupra cazurilor individuale nu a
principiilor generale, 3.actioneaza dupa sesizare (e pasiva);
134-DE UNDE PROVINE IMENSA
PUTERE POLITICA A JUSTITIEI!?? Hotarârile judecatorului se întemeiaza pe
constitutie nu pe legi!!!
137-Atacul judecatorului
asupra legiuitorului nu e direct ci provine din cazuri particulare deci
""obiective""; tirania adunarilor politice e tinuta în frâu
de posibilitatea ca legile neconstitutionale sa fie respinse de judecatori;
influenta politica a lor e data, indirect, de datoria de a sluji pe cetatean
conform Constitutiei!!!
143-Justitia politica: în
SUA li se ia puterea, în Europa sunt pedepsiti;
144-Tribunalele politice nu
pronunta pedepse judiciare;
147-Guvernarea federala a
devenit exceptia (avea ceva de facut iar restul revenea statelor-daca nu se
ocupa de ceva în mod expres statele aveau o treaba în plus);
151-Principiul independentei
statelor a alcatuitit Senatul iar principiul suveranitatii nationale a creat
Camera Reprezentantilor;
154-Presedintele si Monarhia
Constitutionala (comparatii);
160-Europa: amploarea
puterii executive nu stinghereste ci doar originea ei este problema;
160-Puterea slaba a
presedintelui nu provoaca el neputînd ajuta pe sustinatorii financiari[însa
Obama!!!]
162-Daca politica externa e
""fierbinte"" sistemul de alegere a presedintelui poate
crea situatii periculoase (aici puterea lui este imensa);
163-Putere executiva slaba
si dependenta electiva caci pericole externe nu existau (daca apar si au aparut
atunci electivul devine apasat);
169-Cum sa fie limpede fara
a înceta sa ramâi concis!?
182-Nota 35-despre conducatorii
care strunesc cetatea cand dorintele ei nu urmaresc interesul propriu;
188-Libertatea si tirania la
natiunile mici;
189-In republica, se
guverneaza prin majoritate insa cu timpul e greu a obtine majoritatati compacte
(interesele, spiritele se diversifica);
189-Realul si prezentul
scapa pt ca suntem prinsi în împrejurarile pe care le cunoastem cel mai bine;
190-Despre FORTA natiunilor,
necesitate stringenta;
191-Spiritul public al
Uniunii e sinteza patriotismelor locale;
193-Inclinatia si obisnuinta
catre guvernarea provinciala e greu de gasit la popoare (a te ocupa singur de
propriile probleme-GREA MISIUNE);
197-Fictiunile legale nu pot
împiedica satisfacerea patimilor atâta timp cât natura permite;
197-Despre cele doua
suveranitati: cea a Uniunii e politica,cea a Statelor e naturala (politic vs
natural);
207-Exista momente când
schimbarile sunt atât de lente ca crezi ca temeinicia s-a realizat complet: e
vremea intrigilor si a micilor partide, a MICIMII; MARETIA?: principii,
generalitati, idei (nu consecinte, particular, oameni);
207-Fericire vs moralitate;
a restrânge sau a extinde puterea poporului: radacinile acestor idealuri
pornesc din spiritualitate (sau ideologie);
208-Partid federal (oamenii
mari ai Independentei) vs Partidul republican; Constitutia e opera federalistilor
(scurta perioada la conducere, zdrobiti de republicani dar semintele fusesera
puse);
210-Pasiunile aristocratice
sau democratice stau la temeiul partidelor;
210-Clasele luminate sunt de
obicei de partea Bancii (in conflictul Banca popor);
210-De ce e bogatia un
impediment in accesul la conducere în democratie? Si, dupa ura urmeaza
linguseala!!!
211- Evreul medieval?
asemanat cu bogatul în republica democratica: ponosit, selectiv; le e teama de
popor si îi dispretuiesc puterea (spirit tribal);
213-Despre libertatea
presei; a considera gândirea drept o forta materiala care devine mai puternica
cu cât e mai împartasita;
213-Suveranitatea poporului
si libertatea presei sunt corelative;cenzura si votul universal se contrazic;
214-Presa e independenta de
starea sociala, politica a natiunii: isi are viata ei proprie;
216-Singurul mod de a
neutraliza efectul ziarelor (cuvantului) este INFLATIA;
218-Convingere rationala si
sigura de sine nu înflacareaza pe om cum fac credintele dogmatice: presa are efecte
diferite asupra acestor doua feluri de oameni: 1. cred fara a reflecta (si
credintele se schimba des); dupa epuizarea cercului de idei se cade în îndoiala
si suspiciune; 2. Îndoiala conserva credintele!!!!
219-Putini martiri dar si
putini apostati; DEMOCRATIA II STÂNJENESTE PE UNII IAR ARISTOCRATIA II OPRIMA
PE CEILALTI;
220-Asocierea politica:
copiii îsi pun singuri reguli la jocurile lor si le respecta pt a face jocul sa
mearga;
223-In democratie este cel
mai necesar ca asociatiile sa se opuna puterii partidelor sau printului; in
societatile aristocratice corpurile inferioare erau asociatii naturale ce se
opuneau abuzului;
224-A actiona singur si a te
uni pt a urmari un interes comun;
225-Prima idee ce se naste
în cel devenit puternic este VIOLENTA, ideea PERSUASIUNII VENIND in timp din
experienta;
225-Câteodata, libertatea
extrema corecteaza abuzurile libertatii iar extrema democratie, pericolele
democratiei;
225su-Asocierea in Europa
(militarista-actiune) vs SUA (democratica-dezbatere);
227-Cum este condusa SUA în
mod democratic;
228-E imposibil sa ridici
nivelul cunoasterii, la un popor, peste o anumita limita; limita progresului
intelectual tine de timpul în care un om nu trebuie sa munceasca;
229-Democratiei nu-i
lipseste capacitatea de a alege pe cel merituos,ci DORINTA si POFTA;
institutiile democratiei dezvolta invidia în om nu pt ca dau mijloace de
egalitate ci pt ca mijloacele sunt insuficiente; nu pot satisface egalitatea:
omul se înacreste daca nu întelege si considera ca i se sta în cale;
neobisnuitul îl oboseste;
229-Democratia indeparteaza
pe cei deosebiti de la putere iar acestia fug de putere caci nu pot ramâne ei
însisi; poporul nu agreaza pe cei ce nu-i datoreaza marirea;
230-Cum se taiau evreii
între ei în mijlocul Templului înca fumegand;
231-Personaje care nu
furnizeaza nicio imagine creierului; unde învatamântul este universal raspândit
conducatorii sunt semidocti;
232-A te rataci în arcanele
democratiei (Senatul e ales indirect in doua trepte,Camera Reprezentantilor
direct);
233-Pentru democratie
guvernarea nu e un bine ci un rau necesar;
235-Regele, puternic, nu se
teme de popor lasându-l liber pentru ca puterea reala naste toleranta
(Gadamer);
238-Democratia presupune o
societate cultivata si instruita: daca guvernarea democratica ar fi fost de la
început omenirea nu ar fi progresat!!!
238-Obligatiile publice în
democratie;
239-Democratia si finantele;
241-Cheltuielile publice:
poporul (fiica Sionului) care are vot universal mareste cheltuiala pe remedii
ce se obtin prin bani, caci se simte rau;
242-Functionarii inferiori
trebuie platiti mai bine ca cei superiori;
244-Nu faptul indica influenta
legii asupra destinului umanitatii;
245-Aristocratia protejeaza
producatorul (sursa bogatiei) iar Democratia pe consumator (sursa puterii);
247-Bogatia popoarelor:
Fondurile Imobiliare (principal) si cele mobiliare;
249-Spiritul se lasa usor
influentat de aerul de corectitudine (falsa corectitudine-de aici
suprarealismul publicitatii) pe care statistica îl emana;
250-Saracul conduce
treburile publice: va antrena statul în cheltuieli inutile; guvernarea
democratica nu e ieftina iar în dificultate impozitele vor creste asemenea
celor din monarhie;
251-Coruptia si viciile din
democratie;
254-Democratia nu are o
perceptie limpede a viitorului;
256-Posibilitatea de a
comite greseli reparabile; a pieri învins de cauze pe care nu le cunosti;
257-Scrisoarea lui
WASHINGTON:politica externa a SUA!!! A nu te implica pt a nu deveni sclavul
urii sau dragostei; Jefferson: nu cere pentru a nu trebui sa dai;
259-Legaturile utile azi pot
deveni piedici în dezvoltarea de mâine;
259-A nu fi obligat de
mostenirea strabuna: amestec de glorie si de mizerie, de aliante si adversitati
nationale (familiale);
259-Democratia în interior
si în extern: buna în interior caci creaza bun-simt ,slaba în exterior;
Democratia va impune un om singur (un popor) in relatiile externe între
democratii, asemenea monarhului!!!!
261-UN CORP ARISTOCRATIC
ESTE ASEMENEA UNUI OM HOTARÂT SI INTELEPT CARE NU PIERE;
263-Democratia se supune
intereselor majoritatii, acum sau putin mai încolo; aristocratia e abila,
savanta, TINDE si determina sa tinda spre acelasi punct forta legilor;
264-Scopul democratiei e mai
folositor dar mijloacele mai imperfecte ca ale aristocratiei; cum democratia se
înseala în alegerea oamenilor carora le da puterea, dar cum de statul prospera
cu ei la conducere??? Daca conducatorii sunt slabi cei guvernati trebuie sa fie
mai vigilenti si mai luminati;
265-In democratie cei ce
conduc nu trebuie sa aiba interese contrare majoritatii guvernate;
266-Exista în democratie o
tendinta ascunsa ce face sa mearga binele în pofida conducatorilor slabi si
incompetenti; în aristocratie tendinta ascunsa face ca mizeria sa existe desi
virtutea si capacitatea caracterizeaza varful guvernarii; sa fie ironie? Sa fie
prosperitatea pretul greselilor si nebuniei iar saracia pretul îndemânarii si
intelepciunii? O slabiciune a omului e supunerea la PROPRIILE LEGI la
înlantuirea pe care si-o impune siesi (de înlantuirea de fragila opera a
mainilor sale) de frica marelui necunoscut imposibil de prevazut!!!
267-Despre SPIRITUL PUBLIC:
dragostea de patrie: 1. Dragostea instinctuala fata de loc, irationala:
salveaza în timp de criza dar distruge pe timp de pace; 2. Dragostea rationala,
durabila, fecunda, creste cu legile si cu exercitarea drepturilor, se
identifica cu interesul personal;
268- In vremea cand totul se
zdruncina (credinta, moravuri, obiceiuri, legile nu mai sunt facute de popor),
patria e tulbure si devine de ne-descris: apare egoismul;
omul se elibereaza de
prejudecati fara a cunoaste ratiunea: NICI PATRIOTISM INSTINCTIV DIN VECHIUL
REGIM NICI PATRIOTISM RATIONAL DIN REPUBLICA;
268-Ce e de facut??? O
retragere: o unire a interesului personal cu interesul tarii (pragmatism,
solidarizare-Rorty?); A PARTICIPA LA GUVERNARE!!! A TRUDI PENTRU STAT DIN
LACOMIE (a prospera individual);
269-Despre ideea de
DREPTURI; ideea de drepturi e ideea de virtute introdusa în politica;
269- A te supune dreptului
de a comanda pe care tu însusi îl acorzi semenului tau, te face sa te ridici
deasupra ta însuti;
270-Virtutea proprietatii: drepturile
politice sunt nascute de proprietate, cel ce o poseda stie ce îi e bine si rau
si nu ataca legea decât daca aceasta îi ataca proprietatea (deci toti
proprietarii);
271-Religiile se subrezesc
iar temeiul divin al dreptului dispare!!! Morala se strica si cu ea si
conceptia morala a dreptului;
271-Credintele si
sentimentul cad în fata calculului si rationamentului: daca drepturile nu vor
fi legate de interesul personal GUVERNAREA SE VA EXERCITA DOAR PRIN FRICA;
271-LIBERTATEA si
DESPOTISMUL: arta de a fi liber e grea, se naste în furtuni, se stabilizeaza în
discordii civile si doar când a imbatrânit i se vad binefacerile; despotismul
rezolva totul, da bunastare repede si de scurta durata, adoarme pe om iar cand
acesta se trezeste e nenorocit;
272- Despre respectul
legilor;
273-In democratie unde media
(ca avere) guverneaza, bogatii sunt cei ce contesta legea;
273-Tara/omul liber este
agitat, mobil iar cei înca ne-liberi sunt linistiti, placizi, sereni;
274-Activitatea politica în
SUA: febrilitate si actiune publica; palavrageala vs discurs, conversatie vs
discutie;
275-Omul din popor chemat sa
participe la conducerea societatii începe sa se stimeze pe sine însusi; !!!CAP.
VI - AVANTAJELE REALE ALE DEMOCRATIEI;
276-Ce se cere de la o societate
si de la conducerea ei?! [FFF IMPORTANT]!!!
279-Despre ATOTPUTERNICIA
majoritatii:mai multe inteligente,mai bune ca a unui singur om (mai multe sunt
mai bune ca mai putine: doctrina egalitatii aplicata inteligentei);
279-Majoritatea (asemenea
monarhului) NU POATE GRESI NICIODATA!!! Imperiul moral al majoritatii sta pe
convingerea ca interesul celor multi e de preferat interesului celor putini;
281-Democratia e natural
instabila: ea trebuie sa-si permita o permanenta revizuire (ce tine de vointa
poporului si de calitatile conducerii);
281-Aplicarea legii: cum
majoritatea este stapanul caruia muncesti sa-i placi, ceea ce e legiferat
trebuie aplicat neîntârziat (in SUA daca atentia majoritatii e abatuta imediat
efortul de a actiona în cele ""vechi"" înceteaza; în Europa
tensiunea executiva e mai mica dar mai continua);
282-TIRANIA MAJORITATII!!!
282-Partidele sunt natiuni
mici în cadrul uneia mai mari;
283-Ierarhia trebuie sa
existe (o putere superioara e naturala) însa ea trebuie sa întâlneasca în cale
obstacole care sa o oblige SA SE MODEREZEPE SINE;
285-Majoritatea traseaza un
cerc si-l lasa pe functionar sa o slujeasca cum stie el permitând chiar
depasirea cercului; PUTEREA MAJORITATII ASUPRA GANDIRII;
286-Când Majoritatea nu e
sigura, se discuta însa daca se pronunta irevocabil TOTI TAC!!! In SUA exista
cea mai putina independenta a spiritului langa cea mai mare libertate de a
discuta; Majoritatea detine atât puterea de a legifera cât si de a executa precum
si marea putere de a închide vointa libera (o putere dorita si neavuta de cel
mai mare tiran);
286-Vechile regimuri
materializau violenta (loveau trupul); noile regimuri au intelectualizat-o si
îl condamna pe eretic la o viata extracomunitara (ai totul mai putin ce vrei sa
ai);
287-Absolutismul a dezonorat
DESPOTISMUL, Democratia îl poate reabilita: cei multi nu-i vor simti existenta
caci cei putini sunt victima;
288-Linguseala, servitute,
om slab, valet, pasiuni de curte în toate cartierele;
289-Despotismul perverteste
mai mult pe cel ce se supune decât pe cel ce-l impune;
291-Scaderea puterii duce la
cedarea drepturilor: în familie (societate) nu ma suntem în stare de conducere
(in sensul îndrumarii de tip Iacob spre a fi un popor/natiune) si am cedat-o
Exteriorului-Statului;
293-Ce modereaza tirania
majoritatii?
292-Centralizare
guvernamentala si centralizare administrativa; a porunci si a înfaptui: unite,
vor ataca libertatea;
293-Spiritul juridic ca
contrapondere la democratie; legea, prin ordine, forma, algoritm se opune
spiritului revolutionar si pasional al democratiei; juristul se aseamana (prin
dragostea de ordine, forma, scop precis de urmat) aristocratiei si în secret
dispretuieste guvernarea poporului; juristii sunt conservatori si
antidemocratici; se tem mai putin de tiranie decat de arbitrar;
296-Garantia libertatii nu
trebuie sa stea în Tribunal ci în marile adunari politice; natural, juristul e
atras spre aristocratie însa interesele îl apropie de popor; Corpul juristilor este
singurul element al aristocratiei pretabil democratiei;
297-Juristul saxon e
interesat de ce s-a facut, cel francez de ce trebuie sa fie facut; francezul e
savant iar americanul e preot al unei stiinte oculte greu de cuprins;
americanul e conservator;
297-Juristii sunt mezinul
aristocratiei engleze; ei iubesc legea pentru ca e veche;
298-In SUA Corpul Juridic
constituie aristocratia americana;
299-In SUA problemele
politice devin probleme juridice; spiritul juridic impregneaza societatea: cum
a aparut??? Ia inceputuri (deoarece poporul dispretuia bogatasii si
capacitatile) juristii au fost încredintati cu ""facerea
natiunii"": au modelat spiritualitatea poporului prin personalitatea
lor (naturala, si interesata);
300-JURIUL ca institutie
politica;
303-LEGILE SUNT SOVAITOARE
DACA NU SE SPRIJINA PE MORAVURI (juratii în drept civil au salvat libertatile
în Anglia);
307-Ce tine democratia în
SUA: situatia geografica, legile, moravurile;
309-In Europa scopul legilor
bune e sa produca bunastare, în SUA sa nu o împiedice sa apara;
314-LumeaNoua unde viciile sunt
la fel de utile societatii ca si virtutile (viciile: nelinistea spiritului,
dorinta nemasurata de bogatie, dragostea de independenta);
314-Fericirea simpla,
familiala, blânda VS exacerbarea pasiunilor (ce denota capacitate umana
sporita-pragmatism?);
315-Intalnirea cu un fost
revolutionar acum un conservator crestin; opiniile se schimba odata cu
averea!!!
317-DESPRE RELIGIE CA
INSTITUTIE POLITICA; crestinism democratic si republican; [Ortodoxia e
monarhica, aristocratica, ierarhica!!!];
320-FAMILIA NU STA DECÂT
DACA E CRESTINA, altfel se destrama;
321-Religia stapâneste
sufletul femeii si DOAR EA determina moravurile;
322-In SUA nu exista maxima
""nelegiuita"" ca totul este permis în numele societatii
[Demonii dublat de Germinal]; maxima ce va justifica în Europa toate tiraniile
viitoare (oare cine a impus-o? Societatea ca Mesia, dar unde e FiicaSionului?!
Transformata în barbat]; crestinismul usureaza folosirea libertatii;
323-Lipsa religiozitatii
sclavul libertatii;
323-A fi credincios te
învata sa fi liber; necredinciosul cade usor, politic, în mrejele
Despotismului;
323- DESPRE OAMENII CE
CONSIDERA CA PENTRU A VENI BINELE TREBUIE FACUT RAUL SI TOATE SUNT VREMELNICE
PENTRU A SE AJUNGE LA MARETIA oMULUI!!! Despotismul se poate lipsi de credinta
dar nu si Libertatea;
323-Democratia are nevoie de
religie mai mult ca monarhia caci daca legaturile politice slabesc cele morale
trebuie întarite; altfel totul se destrama;
324-Lipsa de credinta duce
la îndobitocire si ignoranta (zice si Merejkovski);
325-Cum diminuând forta
aparenta a religiei îi cresti puterea reala; !!!OMUL DISPRETUIESTE VIATA SI SE
TEME DE NEANT!!!
327-Unirea religiosului cu
puterile democratiei e PERICULOASA pentru ea;
327 su: CARE E MODUL PRIN
CARE RELIGIA POATE RENASTE PUTERNICA CA ODINIOARA???
328-Cu timpul necredinciosul
începe sa considere religia ca utila observând marea ei autoritate asupra
oamenilor;
328-Cel care continua sa creada
în mijlocul necredinciosilor;
329- Micul numar de fideli
total ai religiei devin dusmani ai libertatii si noului, intoleranti;
329-In Europa crestinii sunt
mai degraba priviti ca ADVERSARI POLITICI decât ca adversari religiosi (aici si
primeaza critica la adresa lor); preotul ca prieten al puterii (zicea si
Pasolini); credinta trebuie lasata sa foloseasca toate fortele de care dispune;
332-A nu se desparti
invatatura care lumineaza spiritul de educatia ce influenteaza moravurile;
333-Educatia literara
dezvolta RECEPTIVITATEA nu confera stiinta în mod absolut; în SUA educatia
tinteste viata politica, în Europa viata privata; in Europa stilul vietii
private urca în viata publica, în SUA e invers;
334-MORAVURI: tendinte
intelectuale si morale; dragostea pentru bogatie potoleste ambitia iar
bunastarea domoleste înflacararea partidelor; împrejurarile, legille nu
realizeaza democratia; moravurile tin democratia: în Europa se accentueaza
resursa geografica si legile ignorând moravurile!!!
339-SUA s-au combatut slabiciunile
sufletului si defectele naturale ale democratiei: prin DREPT invidia, prin
stabilitatea religiei agitatia publica, prin experienta dorintele; americanii
au demonstrat ca democratia poate fi reglata prin LEGI si MORAVURI;
339- Organizarea si
întemeierea democratiei PRINTRE CRESTINI este marea problema politica a
timpului nostru [legile se pot da usor dar moravurile: obiceiuri, experiente,
opinii, uzante, credinte ce sunt din ce vin??? daca nu din Biserica de unde?
din Rousseau?];
339PENTRU EUROPA!!!
340-Daca legile si
moravurile nu sunt suficiente pentru mentinerea democratiei ramâne doar
DESPOTISMUL unui singur om!!!
340-Obositi de libertate
oamenii ar ceda-o pentru o liniste buna;
340-In Vechiul Regim puterea
era despotica dar moravurile libere: avea dreptul dar nu si puterea; corpurile
aristocratice inferioare se opuneau; CINE SE MAI POATE OPUNE AZI TIRANIEI!!!?
342-Ce poate face opinia
publica cand nu exista 20 de persoane care sa aiba o legatura comuna!
342-Omul izolat, sarac,
neputincios nu poate opune puterii guvernarii decât slabiciunea sa;
342-Daca egalitatea va fi
finalul e mai bine sa fim nivelati de libertate decât de un singur om;
343-Nu modelul Americii este
tinta ci convingerea ca legile si moravurile pot garanta libertatea unui popor
în democratie; DECI: Institutii democratice si pregatirea omului pentru
libertate prin idei si sentimente pe care sa le si poata folosi;
345-Despre cele trei rase; a
fi sedus, din depravare, de cauza nenorocirilor tale; sclavul, napadit de mii
de trebuinte, nu are cunostintele si energia necesara pentru a le rezista (nu e
liber în libertatea naturala, e sclavul infinitei posibilitati);
346-Salbaticul e guvernat
DOAR de opinii si moravuri; Negrul si indianul, cele doua extreme: servitutea
si independenta; dezintegrare (pierderea identitatii) la unii extinctie la
ceilalti;
349-Capatând gusturi noi
TREBUIE sa înveti si stiinta de a ti le satisface; astfel, fiind dependent de
productia altuia, ceea ce stiai sa faci vei face mai abitir dincolo de nevoile
simple care le motivau, (ci pentru NOI NEVOI), si astfel vei pierde din stiinta
îndeletnicirii duhul acesteia transformand-o în unealta ""doar
materiala"";
350-Emigratia impusa: în
spate foamete (sau mii de noi trezuinte ce trebuie satisfacute si nu e din ce)
în fata razboi (conflict cu indigenii ce nu suporta pe venetic): rezultatul e
divizarea, ruperea legaturii sociale, distrugerea poporului;
352-Femeile si copiii îi
sacaie pe barbati sa vânda pamânturile pt a-si satisface nevoile;
358-Indianul în raport cu
munca, cu agricultura, cu vanatoarea, cu vânzarea pamântului cu care nu se
descurca... [sa fie oare românul strain de agricultura? sa fi fost el pasiv
doar prin lant? daca e nomad? daca cultura lui e pastoreasca? suntem
ne-productivi, indieni, pierduti în fata civilizatiei];
364-nota28-în America de Sud
indienii s-au salvat prin adoptarea moravurilor, agricultura, obiceiuri; altfel
erau ca cei din Nord;
364-Spre deosebire de
spanioli (care nu au reusit) americanii au distrus un popor respectand legile
umanitatii (în liniste, legal, filantropic, fara masacre);
365-Rasa neagra-sclavia;
366-La antici cel mai greu
se schimba legea, la moderni moravurile;
368-In Sud, legislatia e mai
dura dar obiceiurile mai umane; puternic, sudistul accepta chiar egalitate;
nordul e nediferentiat legal si în drepturi si apare segregarea;
368-Desfiintarea sclaviei în
Nord e în INTERESUL ALBILOR NU AL NEGRILOR!!! Primii negri adusi în Virginia în
1621;
369-In provinciile unde nu
erau sclavi populatia, bogatia, bunastarea cresteau mai repede ca acelea unde
sclavia era dezvoltata;
373- Rezultatul egalizarii
mostenirilor în Sud: muncitori liberi decii subminarea sclaviei;
377-Sudul, sclavia, albii nu
muncesc, negrii din Nord coboara în Sud, culturi specifice muncii cu sclavi;
382-1820, Liberia, Asociatia
Colonizarii Negrilor, dusi ca sa se scape de ei;
384-In Sud s-a trecut de la
trup la spirit: s-a îmbunatatit starea materiala a slavilor dar li se interzice
educatia de teama egalizarii, a nasterii de noi idei; nu se mai împiedica
ruperea lanturilor ci distrugerea vointei de a le rupe; FARA SPERANTA
LIBERTATII SCLAVIA DUCE LA DEPRIMARE SI DEZUMANIZARE;
386- La 1789 nu se viza un
singur popor ci asocierea mai multora; importanta era impartirea exercitarii
suveranitatii; obiective nationale ce nu pot fi cedate decât celui ce
reprezinta natiunea ca întreg: razboiul si democratia; altele sunt obiective
provinciale, locale: buget local; obiective mixte: starea civioa si politica a
cetatenilor;
389-In SUA patriotismul s-a
legat, natural egoist, de stat nu de Uniune; guvernul federal are nevoie pentru
a fi puternic de sprijinul liber si direct al poporului (care popor e mai
strâns cu usa de guvernul statal);
390-Unele state sunt mai
dependente de Uniune ca altele (puterea Uniunii sta si în asta ori chiar e de
prevazut ca va accelera aceasta actiune de servitute);
394-Oamenii nu alcatuiesc o
societate pentru ca asculta de un om sau se supun unor legi; ci când oamenii
vad problemele sub acelasi aspect, când au aceleasi opinii asupra unui numar
mare de probleme si cand aceleasi fapte nasc aceleasi impresii si idei;!!!
395-Cum vad anglo-americanii
lucrurile!!!
396-Primejdiile ce ameninta
Uniunea nu sunt diversitatea opiniilor si intereselor ci varietatea
caracterelor si pasiunilor; ENGLEZUL DIN SUD ALTFEL CA ENGLEZUL DIN NORD;
398-Daca membrii societatii
sunt individual mai slabi societatea va dura caci doar unirea lor îi face
puternici;
403-Schimbari treptate
astfel încât fiecare generatie sa dispara odata cu ordinea lucrurilor la care a
fost martora;
403Nota77: primul element al
bogatiei unui popor este populatia;
411-Un guvern slab cedeaza
în fapt, declarându-se inflexibil în principii; modificand legea tarifelor
(Carolina de Sud si Virginia se înarmau) cedînd statatelor (transformand o lege
(politica) de sustinere industriala în masura fiscala), Congresul da PUTERI
EXTRAORDINARE PRESEDINTELUI pentru a învinge prin forta pe cei ce se
linistisera;
413-Uniunea e slaba în fata
statelor în timp de pace; prin FED se implica; SI PRIN RAZBOI!!! Ce face
puternic Guvernul Federal? O criza interioara, un razboi, o schimbare de
opinie;
414-Despre INSTITUTIILE
REPUBLICANE; majoritatea sau reprezentantii ei (luminati, rationali ce STIU
binele poporului)??? Deasupra majoritatii stau umanitatea, justitia, ratiunea
(lumea morala) si drepturile dobândite (lumea politica); doar pasiunile le
depasesc; în Europa s-a descoperit ca Guvernul Republican are dreptul de A FACE
ORICE în contra moralei, a moravurilor,a bunului simt (pe motivul elitismului
în cunoastere); s-a descoperit ca exista tiranii legitime si nedreptati sfinte
(desi Despotismul monarhiei era odios);
415- Erorile republicanilor
nu sunt ale sistemului ci ale conducerii si circumstantelor!!!
416-Principiul suveranitatii
poporului: PROVIDENTA A DAT FIECARUI OM GRADUL DE INTELIGENTA NECESAR PENTRU A
SE PUTEA CONDUCE SINGUR IN PROBLEMELE CARE IL PRIVESC IN EXCLUSIVITATE!!!
416-StateleUnite, asa cum le
pretuim, vor disparea cand UN NOU POPOR VA LUA LOCUL CELUI VECHI (revolutie
etnogenetica nu politica)(valabil si la noi-scoti crucea, gata cu poporul
român)(de fapt popoarele sunt închegate la nivel spiritual-poate avea dreptate
Staniloae dar nu la nivel macro-national ci national-local);
417-Renuntand la republica
americanii vor trece la Despotism sarind Monarhia!!!
418-De atunci se prevede
aparitia si consolidarea unei aristocratii care va pune mana pe putere: regele
after republica: tiran absolut nici urât nici temut!!!
418-SUA vor restrânge
drepturile politice si vor ceda unui singur om; 418- Aristocratia instaureaza
inegalitatea ca principiu in toate nivelele vietii; natural, niciun popor nu
creaza aristocratie: e rezultatul cuceririlor; romanii, barbarii au trecut de
la aristocratie la democratie;UN POPOR CARE SA PORNEASCA DE LA CIVILIZATIE SI
DEMOCRATIE SI SA SE APROPIE DE INEGALITATEA CONDITIILOR, SFARSIND PRIN CREAREA
UNUI CORP ARISTOCRATIC, IATA O EVOLUTIE CARE AR FI O NOUA LUME!!!
422-Negustorul, marinarul
american: DIVIZIUNEA MUNCII CONTRIBUIE CEL MAI MULT LA CARACTERUL MATERIALIST
AL ACTIVITATII UMANE: LIPSESTE MUNCA DE INFLUENTA SUFLETULUI (si modeleaza
spiritul sufletului si al trupului);
422- Versatilitatea
muncitorului american; se conformeaza ratiuniilor sale nu obisnuintelor;
424-Orice popor se naste si
creste este PROFITUL AMERICII;
425-In problema maritima SUA
si Franta sunt liberale (fata de Anglia) pentru ca nu pot înca oprima;
430-Rusia si SUA vor tine
lumea în mâini!!!","YELLOW"
No comments:
Post a Comment