incrancenare inutila pentru "adevar". djuvara scrie frumos si etern. il cred. e un om bun (cred), plin de dragoste blanda pentru ceea ce face. de la primele propozitii ale interviului de mai jos am avut o senzatie de disconfort.
hai sa dam mana cu mana si sa facem mai multe maini...si noi suntem... stim si noi cate ceva... nu e posibil asa ... sa ne strangem toti si sa dam o comunicare... nu-i putem lasa fara sa le aratam... lasa, o sa vedem noi cine...
domnul C si domnul O.S. (fac o paralela, acum are si stanga Observatorului Cultural istoricul ei de marca, cu doctorat la Paris si toate puse in rama; nu sunt nici ei fitecine de'acum) nu pricep ca reflexiile lui djuvara sunt pure, la fel cum e "greseala" tanarului. sunt pline de tot adevarul nu de adevarul dovezilor. sunt idei curajoase ce vor naste noi idei curajoase. atitudinea lui C si OS inchid frumusetea lumii si nasc doar carti ce stau necitite in biblioteci necitite.
"Neagu Djuvara şi-a depăşit competenţele şi a improvizat"
Interviu cu Matei Cazacu
Nu atît de cunoscut ca Neagu Djuvara, şi nu
atît de prizat de publicul larg din pricina distanţei care separă
România de Franţa, Matei Cazacu este unul dintre marii noştri istorici.
Trăieşte la Paris de 40 de ani, după ce a absolvit, în 1969, Facultatea
de Istorie a Universităţii din Bucureşti. Este doctor în istorie şi
civilizaţia bizantină şi postbizantină al Universităţii Paris I Sorbonne
Panthéon, conferenţiar la Sorbona şi cercetător la Institut National
des Langues et Civilizations Orientales INALCO, Paris. Matei Cazacu a
fost, înainte de 1989, un apărător al Mişcării Goma, al lui Vasile
Paraschiv, în general, al drepturilor omului încălcate de regimul
Ceauşescu şi al susţinerii satelor româneşti, ameninţate de distrugere,
prin asociaţia Villages roumains. Matei Cazacu a avut, înainte şi după
1989, emisiuni la BBC şi Europa Liberă, un serial apreciat fiind
difuzat, la începutul anilor ’90, de BBC, redacţia în limba română,
despre făurirea României moderne.
De curînd, împreună cu Dan Ioan Mureşan, un alt
istoric român stabilit în Franţa, Matei Cazacu a publicat la Editura
Cartier din Chişinău volumul Ioan Basarab, un domn român la începuturile
Ţării Româneşti. Este o carte polemică, minuţios alcătuită, o replică
fără ocolişuri şi plină de sevă conceptuală împotriva a două cărţi
publicate de Neagu Djuvara: Thocomerius-Negru Vodă. Un voievod de
origine cumană la începuturile Ţării Româneşti (Editura Humanitas, 2007)
şi Răspuns criticilor mei şi neprietenilor lui Negru Vodă (Editura
Humanitas, 2011). Pentru Matei Cazacu, lucrarea din 2007 a lui Neagu
Djuvara este „scrisă în pripă, plină de idei preconcepute, bazată pe o
documentaţie săracă şi care nu face apel la izvoare şi la studiile de
specialitate“. Cartea scrisă de Matei Cazacu şi Dan Ioan Mureşan a fost
lansată şi la Bucureşti. Vineri, 27 septembrie, l-am invitat pe Matei
Cazacu în redacţia revistei Observator cultural, pentru a discuta despre
istoria şi originile lui Basarab. Facem precizarea că vom publica orice
replică pe care domnul Neagu Djuvara va dori să o facă după acest
interviu.
Domnule Matei Cazacu, cînd aţi aflat de teoria lui Neagu Djuvara cu privire la Basarab „cumanul“?
Imediat după 2007, după ce a apărut cartea lui
Neagu Djuvara. Ca răspuns, am organizat, împreună cu cîţiva colegi de la
Institutul „Nicolae Iorga“ din Bucureşti şi de la alte institute de
cercetare din ţară, o dimineaţă de comunicări pe această temă, fiecare
aducîndu-şi contribuţia la o critică a acestei lucrări.
L-aţi invitat şi pe Neagu Djuvara?
Da, l-am invitat din timp, dar nu ne-a onorat cu
prezenţa. Comunicările au fost publicate în Revista istorică. După
aceea, domnul Djuvara a publicat un alt volumaş, eminescian intitulat
Răspuns criticilor mei şi neprietenilor lui Negru Vodă. Ar trebui să
spună duşman şi nu neprieten, doar duşman e un cuvînt de origine cumană.
În această carte, Neagu Djuvara răspunde de sus tuturor celor care l-au
criticat. În ceea ce mă priveşte, domnul Djuvara spune că deşi i-am
atacat teza într-un mod frontal, nu găseşte nici un fel de argumente, în
textul meu, care să-l facă să-şi schimbe părerea. Cînd am citit această
concluzie, care mă privea, m-am înfuriat şi am zis: dacă e aşa, atunci
am să iau cartea lui frază cu frază, pentru a arăta care sînt părerile
mele şi care cred că este adevărul. Dan Ioan Mureşan, conferenţiar la
Universitatea din Rouen, pe care îl cunosc de vreo zece ani, se ocupase
şi el de aceste probleme şi mi-a propus să scriem o carte împreună. Eu
i-am făcut o contrapropunere, să facem două texte, unul de
deconstrucţie, al meu, şi un altul, de construcţie, al lui.
Nu poţi să atribui o origine unui om după numele pe care îl poartă
Ce v-a deranjat cel mai mult în teza lui Neagu Djuvara?
Sînt mai multe lucruri. Ceea ce m-a deranjat – şi o
spun răspicat – este modul în care a tratat şi a desconsiderat
istoriografia românească mai veche, începînd cu Hasdeu, Dimitrie Onciul,
Nicolae Iorga, Gheorghe Brătianu şi mulţi alţii, chiar dintre cei vii,
pe care este evident că nu i-a citit, nu i-a înţeles. I-am avut
profesori pe Aurelian Sacerdoţeanu, pe Constantin C. Giurescu, l-am
cunoscut pe Petre P. Panaitescu, am cunoscut-o pe Maria Holban, care au
scris lucruri fundamentale, de care Neagu Djuvara habar n-are. Pe de
altă parte, din auzite, după notiţe, după discuţii cu diverse persoane, a
însăilat un text. Această desconsiderare a vechii istoriografii a mers
împreună cu desconsiderarea documentelor, a izvoarelor. Avem pentru
epoca lui Basarab întemeietorul şi a urmaşilor lui direcţi izvoare care
spun foarte clar că erau români şi ortodocşi, nicidecum cumani şi
catolici. Nici un izvor nu spune că erau cumani catolici. Domnul Djuvara
îşi plasează o piramidă întreagă pe un vîrf care spune că numele de
Basarab este de origine turcă veche. Numele de Basarab trimite la o
demnitate din Imperiul Mongol, un funcţionar care ştampila, care presa
stampila pe o ceară. Dar Basarab este o poreclă. Numele lui adevărat era
Ivanco, deci Ioan. Toate documentele spun că era român şi ortodox.
Argumentul că numele, dacă este de origine turcă, înseamnă că posesorul
are şi o origine cumană arată ignoranţa crasă – folosesc o sintagmă a
domnului Djuvara, care se raportează însă la alţii – a acestui domn.
Este ca şi cum ai spune că Johnny Răducanu era american pentru că-l
chema Johnny. Mai aproape de zilele noastre, toţi românii din
Transilvania, în epoca ocupaţiei maghiare, se duceau la ofiţerul stării
civile să declare un copil, cu numele Ion. Cei de acolo îl făceau Ianos.
În Basarabia rusească îl făceau Ivan. Asta însemna că Ianos şi Ivan
erau ruşi sau unguri? Aşa era moda. Argumentul originii numelui este
total fals, numele se dau după mode. Cîţi copii n-au fost botezaţi după
celebrităţile muzicii, Elvis, de exemplu? Nu poţi să atribui o origine
unui om după numele pe care îl poartă.
Basarab este o poreclă?
Este o poreclă şi o funcţie în Imperiul Mongol,
care, foarte probabil, i-a fost atribuită la un moment dat, pentru că a
fost vasal al mongolilor. Aşa au procedat toţi domnii români, pînă în
secolul al XIX-lea, au oscilat între vasalitatea ungurească şi
vasalitatea mongolă, mai tîrziu turco-otomană, apoi austriacă. Cauza era
situaţia geopolitică a Ţărilor Române, care a impus această politică de
basculă între marile puteri.
Aveţi în carte cîteva cuvinte, cîteva sintagme
foarte critice la adresa lui Neagu Djuvara. Vorbiţi de „speculaţii
nefondate“, de „ipoteză facilă şi cît se poate de gratuită“, de „erori“,
„confuzii“, de faptul că Neagu Djuvara a livrat publicului „un monument
de tinichea cu veleităţi de bronz etern“. Vă asumaţi toate aceste
sintagme?
Bineînţeles că mi le asum. Am încercat să fiu cît
mai reţinut, am utilizat expresia domniei sale cu „ignoranţa crasă“,
dumnealui a lansat acest termen împotriva istoricilor români, în
general, şi a istoriografiei româneşti mai noi, în special, lucru care
m-a indignat profund. Dumnealui nu-i cunoaşte pe reprezentanţii
istoriografiei româneşti. De cînd sînt la Bucureşti, am primit destule
reproşuri: „ai fost prea dur“, „n-am să vin la lansarea cărţii tale,
pentru că eu ţin la domnul Djuvara“.
Cine v-a reproşat?
Diverse persoane, nu dau nume. Am răspuns: îmi pare
rău, dacă aş fi adoptat un ton neutru şi aş fi pus pe două coloane,
iată ce scrie domnul Djuvara şi iată ce spun documentele, probabil că nu
m-ar fi citit nimeni şi ar fi zis: „ce-i cu plictiseala asta?“. Şi
atunci am pus şi eu cîteva epitete.
Numele de Basarab era o poreclă
Credeţi că Neagu Djuvara s-a inspirat de la vreun istoric?
Da, de la Laszlo Rásonyi, un filolog ungur, care
scrie în 1935 că Basarab este cuman sau mongol, nici el nu ştie exact.
Apoi, acest Laszlo Rásonyi scrie că boierimea şi toţi cnejii din Ardeal,
ca şi boierii munteni şi moldoveni ar fi cumani. Şi dă exemple, din
dreapta şi din stînga, fie cu etimologii greşite, fie exemple din
secolele XVI şi XVII, cînd, dacă e vorba de o influenţă, aceasta este
turcă-otomană, că nu mai existau cumani pe vremea aceea. Nu putem vorbi
de o persistenţă a numelor cumane. Cumanii s-au botezat catolici, după
cum ştie şi domnul Djuvara, începînd cu 1227, şi din acel moment au
părăsit numele lor păgîneşti. Îi chema Ştefan, Laurenţiu, Bela, Gyula,
Emerich, nume de regi unguri şi nume de sfinţi din calendarul catolic.
Cum se face că numai Basarab al nostru, la 1300, cînd toţi cumanii erau
creştinaţi şi purtau nume creştinesc, mai păstra un nume cuman? Evident
că era o poreclă şi o fostă demnitate din Imperiul Mongol.
Dumneavoastră, ca istoric, puteţi susţine cu mîna pe inimă şi cu mîna pe documente că era vorba de un voievod român şi ortodox?
Toate documente spun asta. Am citat şapte mărturii,
dintre 1332 şi 1370, contemporane cu Basarab, cu fiul său, Nicolae
Alexandru, cu urmaşul lui la tron, Vlaicu Vodă. Toate spun că era român
şi ortodox, fiul lui Tochomer, care era tot român şi ortodox. Cu mîna pe
documente şi cu mîna pe inimă, spun: da, era român şi ortodox. Ca
dovadă: s-a îngropat la Câmpulung, fiul său, Nicolae Alexandru, s-a
îngropat tot la Câmpulung, în mănăstirea Negru Vodă, biserică ortodoxă.
Ceilalţi s-au îngropat la Curtea de Argeş, dar nu în biserici catolice.
Legenda lui Negru Vodă susţine afirmaţiile dumneavoastră?
Negru Vodă apare în secolul al XVI-lea, fiind
numele întemeietorului Ţării Româneşti. Aşa cum se spunea în basmele
noastre Verde Împărat, Roşu Împărat, unui strămoş îndepărtat i s-a spus
Negru Vodă.
Negru Vodă se suprapune cu Basarab?
Mai degrabă cu Tochomer, tatăl lui. Faptele cred că
au fost acestea: între 1290 şi 1300, voievodatul de la Argeş, unde
domnea acest Seneslav, menţionat de Diploma Cavalerilor Ioaniţi (1247),
s-a unit cu voievodatul Olteniei, unde fusese Litovoi şi apoi fratele
lui, Bărbat, şi au format Muntenia sau Ţara Românească, adică „ţara
românilor“. Aceste două voievodate româneşti nu se limitau la crestele
Carpaţilor, cum am crede noi astăzi, ci erau întinse pe ambele versante.
Cel din Oltenia lui Litovoi avea Haţegul, Argeşul avea Făgăraşul, pe
care l-a pierdut la 1290-1291, o ştim foarte bine din documente. În
momentul în care voievodul român s-a retras de la Făgăraş la Argeş,
această retragere a rămas în tradiţia populară drept un „descălecat“, ca
o venire de peste munţi, de unde toată legenda care este povestită în
Cronica Ţării Româneşti. Asta este ceea ce ştim: acest voievodat, Ţara
Românească, între 1290 şi 1300, era vasal mongolilor, Hoardei de Aur,
care, profitînd de criza dinastică din regatul Ungariei, au lansat o
ofensivă şi au ocupat Turnu Severin. Cum ar fi putut un voievod de la
Argeş sau din Oltenia să scape de această vasalitate? Basarab s-a
proclamat vasal al mongolilor, ca să scape de dominaţia ungurească. Cînd
s-a restabilit o dinastie în Ungaria, sub Carol Robert de Anjou, în
1308, Basarab a schimbat direcţia politică şi a prestat jurămînt de
vasalitate regelui Ungariei. Aceasta se întîmpla la 1324-1325. A fost
vasal pînă în 1330, cînd a urmat o nouă ruptură, cu bătălia de la
Posada, prin care Basarab şi-a afirmat, pe de o parte, autoritatea lui
de voievod, şi, pe de altă parte, a rupt vasalitatea faţă de Ungaria, pe
care o va relua abia fiul său, Nicolae Alexandru, în 1343-1344. Această
Ţară Românească, vasală mongolilor, mai întîi, apoi ungurilor, era
condusă de români ortodocşi.
Unde e complicaţia?
Nu e nici o complicaţie, este doar o premisă
greşită. Domnul Djuvara a spus că numele de Basarab este de origine
cumană. Automat şi purtătorul numelui este de origine cumană, zice
domnul Djuvara. Ar fi cuman şi catolic. Or, nu originea numelui îţi dă
originea persoanei, ci ce spun documentele. Tot ce avem ca documente
arată că Basarab era român şi ortodox, iar urmaşii sînt tot români şi
ortodocşi.
E o poveste cu soţia lui Negru Vodă, doamna Marghita. Vreţi să refaceţi această poveste?
Despre mai multe soţii de voievozi este interesant
să discutăm. Basarab – după legendă, Negru Vodă – a avut o soţie, doamna
Marghita. Istoria acestei doamne se leagă de două monumente, unul de la
Curtea de Argeş, şi unul de la Câmpulung. La Curtea de Argeş avem
Biserica Sân-Nicoară. Această biserică era considerată catolică. Preoţii
catolici de acolo afirmau că au documente, de danie, de la această
doamnă Marghita – ea venea din Ungaria –, care construise o biserică
unde se petreceau minuni. Această biserică ar fi fost construită,
potrivit legendei, cînd soţul ei era plecat într-o expediţie contra
tătarilor. Întorcîndu-se domnul din bătălie, s-a
supărat straşnic – fiind ortodox – şi a izgonit-o. Dacă era catolic şi
cuman, de ce ar fi izgonit-o? Asta spune legenda, pe care domnul Djuvara
o consideră reală. Atunci ne întrebăm: dacă avea o nevastă catolică, de
ce a izgonit-o? Ar fi trebuit să se bucure... Şi Nicolae Alexandru are
tot o nevastă catolică. La 1343-1344, el cochetează cu catolicismul şi
se însoară cu o prinţesă catolică, doamna Clara, cu care are două fete.
Nicolae Alexandru mai fusese căsătorit şi avea un fiu, pe Vlaicu Vodă. Cele
două fete ale voievodului Nicolae Alexandru, făcute cu doamna Clara, se
numeau: Ana şi Anca. Ele au fost botezate ortodoxe, spre marea mîhnire a
doamnei Clara. După un timp, cele două fete s-au măritat, una cu regele
Bulgariei şi cealaltă cu regele Serbiei. Una dintre ele s-a convertit
la catolicism, cealaltă a rămas ortodoxă. Papa se adresează doamnei
Clara, o laudă pentru faptul că una dintre fete a trecut la catolicism,
dar nu uită să spună că ar trebui să procedeze la fel şi cealaltă fată,
poate chiar Vlaicu Vodă, care – sînt spusele Papei – nu trebuie să mai
persiste în eroarea strămoşilor şi înaintaşilor săi la tron. Or,
înaintaşii erau ortodocşi: Niculae Alexandru, Basarab şi Tochomer.
Cum să creezi un stat cu o populaţie migratoare?
În 2011, în public, la Tîrgul Gaudeamus, Neagu
Djuvara afirma: „Nici unul dintre statele care s-au format în Evul Mediu
în Europa nu a fost la iniţiativa unui băştinaş. Băştinaşii au fost, în
Europa, mă scuzaţi, scopiţi politiceşte“. Cartea dumneavoastră spune
ceva despre formarea statelor în Evul Mediu?
Este una din marile prostii pe care le-am combătut
în această carte, luînd caz cu caz toate exemplele pe care le citează
Neagu Djuvara. Cei care au întemeiat statele în Evul Mediu erau
băştinaşi şi o dovedesc cu documente.
Cititorii vor citi aceste exemple în cartea dumneavoastră, vă puteţi referi doar la cazul românesc?
Domnul Djuvara insistă pe prezenţa cumană. În
privinţa prezenţei cumane, domnia sa se contrazice de la o pagină la
alta. La un moment dat, spune că aceşti cumani erau cu sutele de mii.
Domnia sa uită că erau nomazi, erau crescători de vite, aşa cum fuseseră
hunii, avarii, pecenegii, găgăuzii, mongolii. Populaţia cumană nu era
stabilă. Aceşti cumani umblau de-a lungul rîurilor, cu turmele lor, ca
să caute păşuni, şi locuiau în căruţe. Vă întreb: cum să creezi un stat
în aceste condiţii? Domnul Djuvara vorbeşte de un stat. Nomazii aceştia
ne-au lăsat urme. Arheologia ne spune că pentru toată Ţara Românească
s-au găsit 13 morminte. Se îngropau cu calul şi foloseau ceaune, în care
fierbeau carnea. Asta era civilizaţia lor, modul lor de viaţă. Au rămas
şi nume de locuri: Bărăgan, Burnaz, Teleorman, Caracal – acestea sînt
nume cumane. Nu formau aşezări umane sedentare, locuiau în stepele
ierboase, cum a fost şi Bărăganul, colonizat abia
în secolul al XIX-lea. De la cumani au mai rămas şi nume de rîuri, cu
terminaţia „ui“: Deznăţui, Călmăţui, Teslui, afluenţi mici ai Dunării.
Aceşti cumani acolo locuiau, la cîmpie. Dacă acei cumani ar fi creat
voievodatele româneşti, atunci ar fi avut capitala la Caracal, Zimnicea
sau Olteniţa, nu la Curtea de Argeş şi Câmpulung. Or, voievodatele
româneşti erau în depresiunile şi zonele de dealuri ale Carpaţilor
Meridionali, în Oltenia, în Banat.
Cum au influenţat cumanii aceste voievodate româneşti? Care erau raporturile cu populaţia băştinaşă?
Care puteau fi raporturile între nişte migratori
care caută păşuni şi o populaţie sedentară? Erau raporturi de
ostilitate. Creşterea oilor înseamnă o pendulare, o transhumanţă. De
Sfîntul Gheorghe, pe 23 aprilie, oile urcau la munte şi mergeau pe
cîmpuri abia semănate, producînd pagube însemnate. De Sfîntul Dumitru,
pe 26 octombrie, coborau, cînd erau alte distrugeri agricole. Cei
sedentari încercau să se opună şi se crea un conflict între crescătorii
de oi şi agricultori. Şi, pînă la urmă, şi-au împărţit teritoriul.
Cumanii la sud, românii la nord, în Muntenia. În momentul în care
Basarab a avut de partea sa şi forţele din voievodatul Olteniei, în
momentul în care a avut o armată serioasă, i-a supus şi pe cumani, care
au devenit supuşi românilor. De aceea, nu mai există cumani, dar există
români. Cînd s-a creat statul, îi zicea Ţara Românească, nu Ţara
Cumanilor. Nici măcar nu i s-a spus Ţara Românilor şi a Cumanilor, ci
doar Ţara Românească.
Nu putem vorbi de o organizare statală impusă de cumani?
Nu, nu vorbim de o organizare statală cumană, nu
vorbim de relaţii diplomatice, nu vorbim de o cultură a cumanilor, nu
vorbim de o religie. Dar vorbim de toate acestea în voievodatele
româneşti.
Mai sînt şi alte teorii elucubrante
Cum vă explicaţi succesul acestei teze susţinute de Neagu Djuvara?
Teoriile „barbare“ au întotdeauna succes. Oamenii
se plictisesc cu istoria tradiţională. În Franţa, în 1821, un individ a
publicat o carte în care zicea că Napoleon I n-a existat, că e vorba de
un mit solar. Napoleon moare în 1821, era în insula Sf. Elena. Iar acel
individ scria, la şase ani de la abdicare, că Napoleon n-a existat. Aşa
şi cu teoriile domnului Djuvara. Mai sînt şi alte teorii elucubrante. De
exemplu, tracomania, care n-a început cu Iosif Constantin Drăgan, cum
s-ar putea crede, ci cu Nicolae Densuşianu, cu lucrarea lui postumă,
Dacia preistorică, publicată în 1915, şi care deja, între cele două
războaie mondiale, dăduse nişte epigoni; tracomania a fost
instrumentalizată politic sub regimul Ceauşescu, întrucît permitea ca,
în numele unei tradiţii inexistente – aşa-zisa tradiţie daco-tracă – să
respingă moştenirea romană şi creştină şi, prin extensie, democraţia
europeană şi să susţină că sîntem altceva, că ne tragem din Zamolxe, din
Burebista. Ce-or fi făcut ăia, nimeni nu ştie mare lucru; afară de
Herodot, nimeni n-a consemnat nimic pînă tîrziu. La fel, în epoca anilor
’50, epoca lui Roller, slavomania este cuvîntul de ordine; s-a spus
atunci că limba română este o limbă slavă. Şi au fost istorici şi
lingvişti, chiar mari lingvişti, precum Alexandru Graur – care, la
vremea lor, cînd erau liberi, recunoscuseră că limba română este o limbă
latină – , care au susţinut că vorbim o limbă slavă şi sîntem un popor
slav, că ne-am latinizat abia în secolul al XIX-lea, cînd am refăcut
vocabularul, băgînd cu ghiotura neologisme latineşti. Tracomania şi
slavomania erau teorii manipulate politic. Teoria despe cumani este doar
„o modă“. Cred că şi-a găsit destui aderenţi, cîtă vreme Negru Vodă dă
bine, sună bine. Faptul că nu ştim mai nimic de aceşti cumani ne
permite toate fanteziile.
Ce fel de modă?
Această modă, cumanomia, a apărut într-un moment de
criză existenţială, de criză economică, de criză de încredere, de impas
al istoricilor români. Mulţi istorici români scriu greu, scriu fie
pentru specialişti, fie pentru un grup restrîns şi nu fac destul efort
să fie lizibili, să fie atractivi, să scrie pe înţeles. În ţara asta
n-au existat şcoli care să te înveţe cum să scrii cărţi ştiinţifice pe
care să le priceapă oricine. În Occident, există cursuri, universităţi
şi specializări care te învaţă să scrii cărţi. Istoricii francezi, cei
mai buni, de exemplu Jacques Le Goff sau Marc Ferro, fac mari eforturi
ca să scrie pe înţelesul tuturor, să scrie bine, şi reuşesc, scoţînd
tiraje enorme din cărţile lor. Or, Neagu Djuvara, care scrie fluid,
agreabil, şi-a cîştigat o binemeritată reputaţie de povestitor al
istoriei pentru tineret şi pentru nespecialişti, fiind asemenea unui
unchiaş sfătos. Dar s-a băgat într-o chestie pe care n-o cunoaşte şi n-o
stăpîneşte. Şi, cu toate acestea, domnul Djuvara n-a putut să primească
o replică atractivă, care să fie pricepută de publicul larg. Şi o
replică de ansamblu. Pînă acum, specialiştii au atacat cîte un punct, pe
ici, pe colo. Eu am vrut să iau problema de la un capăt la altul. N-am
dus o polemică cu expresii insultătoare, dar, uneori, cînd vezi asemenea
exagerări, nu poţi să nu spui că Neagu Djuvara şi-a depăşit
competenţele, atacînd un subiect major de istorie medievală, şi că a
improvizat.
Nu credeţi că aţi căzut – ar putea fi voci din acestea – pe o pantă naţionalistă, revenind la românul ortodox?
Eu susţin pe baza documentelor un adevăr istoric.
Dacă asta înseamnă să fii naţionalist, sînt naţionalist, că şi eu sînt
român şi ortodox. Şi mă cheamă Cazacu. Tatăl meu era fiu de ţăran
dintr-un sat de lîngă Dunăre: Rastu, lîngă Băileşti. L-am întrebat: avem
noi cazaci în familie? Pe străbunicul lui îl chema Iordache Firu Gigea.
Gigea era o poreclă, care însemna băiat frumos. Într-o bună zi, acest
domn elegant şi-a tăiat pletele căzăceşte, s-a tuns scurt. Din momentul
acela i-au zis Cazacu. Asta înseamnă că eu sînt cazac?
Publicarea la Editura Cartier a fost prima opţiune sau aţi fost refuzat de alte edituri?
Da, a fost prima şi unica opţiune. Un bun prieten,
Nicolas Trifon, care şi-a publicat la Cartier cartea despre aromâni, m-a
întrebat, într-o discuţie: de ce nu faci o carte contra lui Djuvara? Şi
mi-a spus că a colaborat foarte bine cu cei de la Cartier. Aşa că am
publicat la Editura Cartier. Dar cred că aş fi putut publica şi în altă
parte. Nu la Humanitas, deşi am şi eu o carte acolo, Dracula. Ştiu că
este dificil şi riscant să critici Humanitas şi pe autorii „sacri“ ai
editurii. O tînără istorică – nu vreau să-i dau numele, ca să nu-i fac
rău – mi-a spus că ei, ca istorici tineri, nu pot critica lucrări care
apar la Humanitas, pentru că pot să-şi distrugă cariera şi să-şi piardă
serviciile. Nu ştiu dacă este aşa situaţia, nu îmi este teamă de Editura
Humanitas, dacă tineri istorici care nu agreează tezele domnului
Djuvara au probleme cu Editura Humanitas, atunci putem s-o redenumim,
să-i spunem: Editura Cumanitas. Celor de la Humanitas li se datorează o
parte din marele tărăboi mediatic, lor li de datorează, nu lui Neagu
Djuvara, personal.
Despre Republica Moldova aţi scris o carte, împreună cu Nicolas Trifon, cu un titlu extraordinar: Un stat în căutarea unei naţiuni. Mai este Republica Moldova un stat în căutarea unei naţiuni?
Mai mult ca oricînd, Republica Moldova este în
căutarea unei naţiuni. Eu ţin mult la basarabeni. Îi văd şi la Paris,
manifestînd în faţa Ambasadei Rusiei sau la Trocadero, pe esplanada
drepturilor omului. Încearcă să se facă cunoscuţi, să-şi spună păsurile.
Francezii sînt obişnuiţi cu astfel de oameni, pentru că la Paris vin
toţi persecutaţii lumii, toţi amărăştenii, cum s-ar spune în Oltenia, şi
toţi au impresia că Parisul este o cutie de rezonanţă, de unde vor fi
auzite în lumea întreagă strigătele lor. În general, francezii sînt cam
blazaţi, nu prea mai intră în rezonanţă cu necăjiţii lumii.
Interviu realizat de Ovidiu Şimonca
Interviu realizat de Ovidiu Şimonca
No comments:
Post a Comment