www.omisat.net
Dacomanii nu se trag din daci
Dacomanii nu se trag din daci
Şeful misionarilor catolici oblaţi din România găteşte pentru copiii veniţi în tabără la Mărăcineni
„Românii sînt la fel ca italienii“
Puţini argeşeni ştiu că Mărăcineniul e un centru naţional, dintr-un punct de vedere. Aici îşi are, din 2000, sediul din ţara noastră al ordinului catolic de preoţi şi călugări „Misionarii Oblaţi ai Mariei Imaculate“. Superiorul acestui ordin în România este părintele Sante Ronchi. Dacă îl întîlneşti pe stradă, e posibil să nu-i dai nici o atenţie. Are aproape 60 de ani, e firav, cu un aer modest şi o ţinută simplă. Însă, cînd prezidează mesa catolică la biserica Piteşti, devine brusc cineva foarte important pentru toţi enoriaşii. Predică interesant şi inteligent, într-o limbă română îngrijită. Nici măcar enoriaşii catolici nu ştiu multe despre el, deşi se află în România de 7 ani.
Locuitorii din Mărăcineni s-au obişnuit însă cu
Mănăstirea Sf. Eugen (poartă numele întemeietorului ordinului, un
sfînt francez căruia îi plăcea să facă schimb de haine cu săracii),
unde sînt găzduite tabere anuale pentru copii. „Mi-am dat şi eu
copilul aici. L-am lăsat de probă întîi, apoi va sta 7 zile. Nu se
plăteşte, ci se fac donaţii, fiecare cît poate să dea. Am aflat acest
lucru prin şcoală şi am înţeles că fac foarte multe activităţi“, ne-a
explicat un părinte, la poarta aşezămîntului. Pe părintele Sante
mulţi îl văd (fără să aibă habar cine e) alergînd în fiecare zi pe
marginea şoselei - ţine mult la condiţia lui fizică. L-am găsit tocmai
după o astfel de cursă, pregătindu-se să treacă la bucătărie, pentru a
prepara masa copiilor care bat zilnic mingea pe terenul de fotbal din
curte.
Cum de mişcarea dvs. îşi are sediul tocmai la Mărăcineni?
-
Noi sîntem o congregaţie prezentă în 70 de ţări din lume. Avem misiuni
în Asia, Africa, America Latină, fiindcă s-a dezvoltat în circa 200 de
ani, începînd cu Canada, eschimoşi şi indieni. Sîntem aici, fiindcă
aveam, în oraş, o congregaţie de călugăriţe. Acum, nu mai e, există
însă la Vîlcea şi la Bucureşti.
Cîţi locuiesc permanent aici?
-
Sîntem patru preoţi: doi italieni şi doi români. Italieni sîntem eu şi
părintele Elio, care e de 10 ani aici, deci cu 3 ani înaintea mea -
vorbeşte româna mai bine decît mine. Ceilalţi doi sînt din Bacău şi din
Huşi - şi îi cunoşteam din Italia, unde au studiat. Şi mai avem şi un
frate, tot din Huşi, care acum e plecat în Italia.
„Marin Preda mă plictiseşte“
Cum aţi învăţat aşa limba română?
-
Am făcut întîi 20 de lecţii în oraş, cu o doamnă care predă şi
studenţilor străini de la Facultatea de Teologie din Piteşti. La prima
vedere, ai putea să spui că e uşor să înveţi, fiindcă româna are tot o
rădăcină latină. Dar în limba vorbită sînt multe cuvinte din slavă,
turcă, maghiară... Gramatica e mai uşoară decît franceza, dar nu e
aşa de uşoară ca engleza. Apoi, am citit din clasici - Eminescu,
Amintiri din Copilărie, şi ceea ce e în programa şcolară. Marin Preda,
de pildă, mi se pare plicitisitor. Nu fiindcă e ateu - doar eu îl
citesc pentru limbă. Am mai citit, sigur, Părintele Stăniloae şi mă mai
documentez pe net, unde urmăresc cîteva bloguri ortodoxe.
De ce aţi venit în România?
-
Nu am ales eu asta, am fost trimis. Sînt călugăr, şi noi facem
ascultare. Stăm, de pildă, cîte 6 - 8 ani într-un loc. Eu aş fi cerut să
merg în Uruguay. Dar superiorii noştri ştiu situaţia generală şi ştiu
unde e mai multă nevoie.
„Nu aveţi încă un naţionalism normal“
Sînteţi de ceva vreme la noi în ţară. Cum îi vedeţi pe români?
-
Mi-e greu să-i definesc. Şi cred că şi pentru români este greu să se
definească. Am citit, de pildă, o carte a Părintelui Stăniloae despre
românism, şi mi s-a părut că are un iz fascist, extremist. Alţii spun,
dimpotrivă, lucruri rele, contrare. Unii zic că satul românesc, cu
uliţă şi cu gard la fiecare casă, exprimă comuniunea, fiindcă fiecare
gard îşi are deschiderea spre uliţă. Dar poţi să zici şi că fiecare are
curte ca să arunce mereu pisica în curtea vecinului. Probabil, după
comunismul care a împiedicat dezvoltarea normală a naţionalismului,
românii încă trebuie să descopere cum sînt. Unii au un complex de
inferioritate faţă de alte ţări mai bogate. Dar apoi reacţionează şi
spun că toată civilizaţia a început aici - există acest dacism... E un
fel de reacţie, atunci cînd vrei să-ţi dai o identitate văzînd
diferenţele faţă de alţii. De pildă, acolo unde am crescut eu, aveam la
bibliotecă de jur împrejur numai cărţi vechi, din secolul al XIV-a.
Aici nu există aşa ceva. E foarte greu să găseşti scrieri ale
cărturarilor vechi. Deci există această diferenţă în cantitatea unei
culturi, dar, altfel, nu există o diferenţă între statutul ontologic
al unui om din România, şi cel al unuia din Italia. Toţi oamenii sînt la
fel.
„Oamenii de azi sînt ca adolescenţii“
Pe credincioşii de aici cum îi vedeţi?
-
Pe ortodocşii de rînd, dacă îi întrebi ce diferenţă e între ei şi
catolici, nu ştiu. La fel şi catolicii din Italia: nici ei nu ştiu aşa
ceva. Oamenii din Mărăcineni mi se par credincioşi, cam aşa era
atmosfera în urmă cu 40 - 50 de ani în satul meu. Apoi a venit
dezvoltarea aceea din vest - care va fi şi aici - iar oamenii s-au mai
schimbat, sînt ca nişte adolescenţi care nu mai vor să asculte de
părinţi. Unii oameni din jurul mănăstirii sînt şi foarte săraci şi au şi
un ajutor de la noi. Noi ne înţelegem bine cu toţi. De pildă, toţi
aceşti copii pe care îi vedeţi în tabără sînt ortodocşi. Cei mai mulţi
sînt din Piteşti şi vreo doi sînt din Braşov.
Ce se face în tabere? Costă?
-
Avem mai multe categorii de vîrste: 7 - 11 ani, 11 - 14 ani şi 14 -18
ani. Întîi copiii vin vreo 3 zile, să vadă dacă pot sta departe de
părinţi - fiindcă unii vor imediat acasă. Apoi, dacă se adaptează, stau o
săptămînă. Acum, avem 20, anul trecut am avut o dată cam 50, altă dată
40. Bani cerem doar aşa, pentru responsabilizarea părinţilor, o sumă
minimă, cam 70 lei/săptămînă. Dorm la noi - că avem camere - şi ne
ocupăm noi de tot. Mai ales părintele Elio, care, deşi e calabrez,
adică din sudul Italiei, seamănă mai mult cu un elveţian, adică e
foarte strict şi organizat. Copiii se trezesc la 8, iau micul dejun,
apoi au cîte o perioadă de joacă, una de ateliere diferite, fiind
împărţiţi pe grupuri. Unii spală vase, alţii fac curăţenie. Seara avem
atelier de teatru. Culcarea e la 10, pentru cei mici, sau mai tîrziu,
pentru cei mai mari. Dacă se culcă (zîmbeşte)... Facem tabere de 4 - 5
ani mai sistematic, dar există dintotdeauna. Or să vină ceva mai mulţi
după ce se va termina şcoala.
Ce lucraţi în restul timpului? Şi cum vă finanţaţi?
-
Aceste tabere trebuie pregătite. În plus, noi colaborăm cu decanatul
de aici (grupul de 10 parohii de la Cîmpulung la Tîrgu Severin) şi ne
ocupăm şi de formarea tineretului din parohii. E drept, nu ştiu cît de
bine a fost ales acest loc - dar este bine oricum. Dacă eram într-o zonă
unde aveam mulţi catolici în jur, poate ar fi fost mai uşor. Aşa,
trebuie să ne gîndim mereu cum să facem rost şi de bani. Dacă nu ar fi
fost Italia, ne-ar fi fost foarte greu să supravieţuim. Acolo, există
însă mai multe programe sociale, inclusiv un sistem de adopţie la
distanţă, prin care unele familii pot dona 30 de euro pentru
întreţinerea unui copil din altă ţară.
Am văzut că mai găsiţi timp şi pentru jogging...
-
Azi, am alergat 18 km. De obicei, fac între 16 şi 24 km pe zi. Eu sînt
dintr-o zonă de munte şi, cînd merg acasă, vreau să mai am suflul de
munte...
Călin Popescu
No comments:
Post a Comment