www.omisat.net
Dacomanii nu se trag din daci
  
Dacomanii nu se trag din daci
Şeful misionarilor catolici oblaţi din România găteşte pentru copiii veniţi în tabără la Mărăcineni
„Românii sînt la fel ca italienii“
Puţini
 argeşeni ştiu că Mărăcineniul e un centru naţional, dintr-un punct de 
vedere. Aici îşi are, din 2000, sediul din ţara noastră al ordinului 
catolic de preoţi şi călugări „Misionarii Oblaţi ai Mariei Imaculate“. 
Superiorul acestui ordin în România este părintele Sante Ronchi. Dacă
 îl întîlneşti pe stradă, e posibil să nu-i dai nici o atenţie. Are 
aproape 60 de ani, e firav, cu un aer modest şi o ţinută simplă. Însă, 
cînd prezidează mesa catolică la biserica Piteşti, devine brusc 
cineva foarte important pentru toţi enoriaşii. Predică interesant şi 
inteligent, într-o limbă română îngrijită. Nici măcar enoriaşii 
catolici nu ştiu multe despre el, deşi se află în România de 7 ani. 
 
  
Locuitorii din Mărăcineni s-au obişnuit însă cu 
Mănăstirea Sf. Eugen (poartă numele întemeietorului ordinului, un 
sfînt francez căruia îi plăcea să facă schimb de haine cu săracii), 
unde sînt găzduite tabere anuale pentru copii. „Mi-am dat şi eu 
copilul aici. L-am lăsat de probă întîi, apoi va sta 7 zile. Nu se 
plăteşte, ci se fac donaţii, fiecare cît poate să dea. Am aflat acest 
lucru prin şcoală şi am înţeles că fac foarte multe activităţi“, ne-a 
explicat un părinte, la poarta aşezămîntului. Pe părintele Sante 
mulţi îl văd (fără să aibă habar cine e) alergînd în fiecare zi pe 
marginea şoselei - ţine mult la condiţia lui fizică. L-am găsit tocmai 
după o astfel de cursă, pregătindu-se să treacă la bucătărie, pentru a 
prepara masa copiilor care bat zilnic mingea pe terenul de fotbal din 
curte.
Cum de mişcarea dvs. îşi are sediul tocmai la Mărăcineni?
-
 Noi sîntem o congregaţie prezentă în 70 de ţări din lume. Avem misiuni
 în Asia, Africa, America Latină, fiindcă s-a dezvoltat în circa 200 de
 ani, începînd cu Canada, eschimoşi şi indieni. Sîntem aici, fiindcă 
aveam, în oraş, o congregaţie de călugăriţe. Acum, nu mai e, există 
însă la Vîlcea şi la Bucureşti. 
Cîţi locuiesc permanent aici?
-
 Sîntem patru preoţi: doi italieni şi doi români. Italieni sîntem eu şi 
părintele Elio, care e de 10 ani aici, deci cu 3 ani înaintea mea  - 
vorbeşte româna mai bine decît mine. Ceilalţi doi sînt din Bacău şi din 
Huşi - şi îi cunoşteam din Italia, unde au studiat. Şi mai avem şi un 
frate, tot din Huşi, care acum e plecat în Italia. 
|   |   | 
„Marin Preda mă plictiseşte“
Cum aţi învăţat aşa limba română?
-
 Am făcut întîi 20 de lecţii în oraş, cu o doamnă care predă şi 
studenţilor străini de la Facultatea de Teologie din Piteşti. La prima 
vedere, ai putea să spui că e uşor să înveţi, fiindcă româna are tot o 
rădăcină latină. Dar în limba vorbită sînt multe cuvinte din slavă, 
turcă, maghiară... Gramatica e mai uşoară decît franceza, dar nu e 
aşa de uşoară ca engleza. Apoi, am citit din clasici - Eminescu, 
Amintiri din Copilărie, şi ceea ce e în programa şcolară. Marin Preda, 
de pildă, mi se pare plicitisitor. Nu fiindcă e ateu - doar eu îl 
citesc pentru limbă. Am mai citit, sigur, Părintele Stăniloae şi mă mai
 documentez pe net, unde urmăresc cîteva bloguri ortodoxe.
De ce aţi venit în România?
-
 Nu am ales eu asta, am fost trimis. Sînt călugăr, şi noi facem 
ascultare. Stăm, de pildă, cîte 6 - 8 ani într-un loc. Eu aş fi cerut să
 merg în Uruguay. Dar superiorii noştri ştiu situaţia generală şi ştiu 
unde e mai multă nevoie. 
„Nu aveţi încă un naţionalism normal“
Sînteţi de ceva vreme la noi în ţară. Cum îi vedeţi pe români?
-
 Mi-e greu să-i definesc. Şi cred că şi pentru români este greu să se 
definească. Am citit, de pildă, o carte a Părintelui Stăniloae despre 
românism, şi mi s-a părut că are un iz fascist, extremist. Alţii spun, 
dimpotrivă, lucruri rele, contrare. Unii zic că satul românesc, cu 
uliţă şi cu gard la fiecare casă, exprimă comuniunea, fiindcă fiecare 
gard îşi are deschiderea spre uliţă. Dar poţi să zici şi că fiecare are 
curte ca să arunce mereu pisica în curtea vecinului. Probabil, după 
comunismul care a împiedicat dezvoltarea normală a naţionalismului, 
românii încă trebuie să descopere cum sînt. Unii au un complex de 
inferioritate faţă de alte ţări mai bogate. Dar apoi reacţionează şi 
spun că toată civilizaţia a început aici - există acest dacism... E un 
fel de reacţie, atunci cînd vrei să-ţi dai o identitate văzînd 
diferenţele faţă de alţii. De pildă, acolo unde am crescut eu, aveam la
 bibliotecă de jur împrejur numai cărţi vechi, din secolul al XIV-a. 
Aici nu există aşa ceva. E foarte greu să găseşti scrieri ale 
cărturarilor vechi. Deci există această diferenţă în cantitatea unei 
culturi, dar, altfel, nu există o diferenţă între statutul ontologic 
al unui om din România, şi cel al unuia din Italia. Toţi oamenii sînt la
 fel.
|   |   | 
„Oamenii de azi sînt ca adolescenţii“
Pe credincioşii de aici cum îi vedeţi?
-
 Pe ortodocşii de rînd, dacă îi întrebi ce diferenţă e între ei şi 
catolici, nu ştiu. La fel şi catolicii din Italia: nici ei nu ştiu aşa 
ceva. Oamenii din Mărăcineni mi se par credincioşi, cam aşa era 
atmosfera în urmă cu 40 - 50 de ani în satul meu. Apoi a venit 
dezvoltarea aceea din vest - care va fi şi aici - iar oamenii s-au mai
 schimbat, sînt ca nişte adolescenţi care nu mai vor să asculte de 
părinţi. Unii oameni din jurul mănăstirii sînt şi foarte săraci şi au şi
 un ajutor de la noi. Noi ne înţelegem bine cu toţi. De pildă, toţi 
aceşti copii pe care îi vedeţi în tabără sînt ortodocşi. Cei mai mulţi 
sînt din Piteşti şi vreo doi sînt din Braşov.
Ce se face în tabere? Costă?
-
 Avem mai multe categorii de vîrste: 7 - 11 ani, 11 - 14 ani şi 14 -18 
ani. Întîi copiii vin vreo 3 zile, să vadă dacă pot sta departe de 
părinţi - fiindcă unii vor imediat acasă. Apoi, dacă se adaptează, stau o
 săptămînă. Acum, avem 20, anul trecut am avut o dată cam 50, altă dată 
40. Bani cerem doar aşa, pentru responsabilizarea părinţilor, o sumă
 minimă, cam 70 lei/săptămînă. Dorm la noi - că avem camere - şi ne 
ocupăm noi de tot. Mai ales părintele Elio, care, deşi e calabrez, 
adică din sudul Italiei, seamănă mai mult cu un elveţian, adică e 
foarte strict şi organizat. Copiii se trezesc la 8, iau micul dejun, 
apoi au cîte o perioadă de joacă, una de ateliere diferite, fiind 
împărţiţi pe grupuri. Unii spală vase, alţii fac curăţenie. Seara avem 
atelier de teatru. Culcarea e la 10, pentru cei mici, sau mai tîrziu, 
pentru cei mai mari. Dacă se culcă (zîmbeşte)... Facem tabere de 4 - 5 
ani mai sistematic, dar există dintotdeauna. Or să vină ceva mai mulţi 
după ce se va termina şcoala.
Ce lucraţi în restul timpului? Şi cum vă finanţaţi?
-
 Aceste tabere trebuie pregătite. În plus, noi colaborăm cu decanatul 
de aici (grupul de 10 parohii de la Cîmpulung la Tîrgu Severin) şi ne 
ocupăm şi de formarea tineretului din parohii. E drept, nu ştiu cît de 
bine a fost ales acest loc - dar este bine oricum. Dacă eram într-o zonă
 unde aveam mulţi catolici în jur, poate ar fi fost mai uşor. Aşa, 
trebuie să ne gîndim mereu cum să facem rost şi de bani. Dacă nu ar fi 
fost Italia, ne-ar fi fost foarte greu să supravieţuim. Acolo, există 
însă mai multe programe sociale, inclusiv un sistem de adopţie la 
distanţă, prin care unele familii pot dona 30 de euro pentru 
întreţinerea unui copil din altă ţară.
Am văzut că mai găsiţi timp şi pentru jogging...
-
 Azi, am alergat 18 km. De obicei, fac între 16 şi 24 km pe zi. Eu sînt 
dintr-o zonă de munte şi, cînd merg acasă, vreau să mai am suflul de 
munte... 
Călin Popescu 
No comments:
Post a Comment