Blog Archive

cauta in blog

May 26, 2011

Vitelul si stejarul, Soljenitin - note

Viţelul şi stejarul I:
p65- un vierme pe orbita cosmică;
p103-democraţia dirijată e democraţie?!;
p104-greşeli teoretice şi practice vs greşeli ideologice;Hruşciov povestind despre Stalin-e nebun;
p150-prevederea excesivă duce la cecitatea cea mai cea;
p166 egoismul acelora care vor să spună adevărul pentru a imprima tinerilor durerea cunoaşterii acestuia; cei buni educă tineretul in minciună,uitare,sport;
p164-unul de teamă a murit altul de teamă a înviat;a sosit nenorocirea...nu o lipsi nici pe ea de zâmbetul tău;
p199ferice de cel ce e in stare să dezlege cât mai repede cifrul ceresc;
p204-calculele noastre personale şi treburile foarte importante ne fac să ne menajăm gîtlejul şi nu scoatem niciun strigăt înainte să fim băgaţi în sac;
p204-mai explicit mai cu forţă-blocul inert al materiei-nu soarta caută capul ci capul caută soarta-să suferi pentru a înţelege pe cei ce au suferit;
p239-in pragul nopţii să lauzi ziua şi-n cel al morţii viaţa;
vII p346-conştiinţa determinată de existenţă;",
p248-ei nu se tem decăt de forţă şi de fermitate,pe cei ce le zâmbesc şi le fac plecăciuni-îi zdrobesc;
p249-birocraţia şi legile fizicii (sau mai exact ştiinţele umaniste.naturaliste conforme fizicii-birocraţia poate încălca această analogie raţionalistă făcând,simplu, politică);
p257-cel care mereu interzice se condamnă singur la a nu afla niciodată adevărul la timp;
p263-educaţia sovietică-loialism gregar,hibrid de servilism şi laşitate în spiritul căruia totul e să ripostezi-în direcţia in care nu e niciun pericol;
p272-când te simţi slab şi-ţi merge rău,ce bine e să te faci mic la picioarele lui Dumnezeu;
p273-ei au murit iar tu trăieşti,fă-ţi datoria ca luma să afle toate câte au fost;
p276-strigătul esenţial-Hristos ş.cl-să nu pierdem timpul cu gajaieli;
p279-consecinţa ruşinii(a vinei) totala prăbuşire sufletească-petru vs iuda;
p287-împartţită cu alţii şi moartea e frumoasă dar poate vom rezista eroic;a rezista cu sufletul şi a ceda public-oare asta va salva adevărul?",
p288-emancipare faţă de orientarea către social căci altfel nu se reuşeşte să se atingă nivelul cel mai înalt al intuiţiei(al duhului)-creaţia ţine de duh nu de societate[emanciparea de sociologizare de maniera care încetineşte înţelegerea lumii]-asta cere o stare sufletească specială uşor de pierdut într-o viaţă socială activă;
p307-nu chema lupul să te apere de câini mai bine loveşte-i cu un băţ cinstit;
p308-Dementiev şi ce este patriotismul:este inseparabil de internaţionalismul proletar-social;Dobroliubov:să fi ataşat de patria ta(frontierele iubirii de patrie să coincidă cu frontierele statului-atunci şi serviciul militar e justificat);
p376-dosarul trecutului e legat cu 7sfori,ce ne împiedică să fim părtaşi la alte nedreptăţi?Nimic caci şi dosarul acestora va fi legat cu 7sfori;Lidia Ciukovskaia;
p329-dacă,la ora când frica a pus stăpânire pe toţi,nu ies trantind uşa,înseamnă că nu mai sunt om;
p343-dacă mergi spre distrugere n-o fă în genunchi;",
p344-nu-i poţi obliga pe ceilalţi să se sacrifice poţi să le adresezi un apel în acest sens cu condiţia ca în prealabil să le arăţi tu însuţi cum se face un sacrificiu de sine;
p346-denaturările socialismului îşi au rădăcina în moştenirea multiseculară a feudalismului rusesc-e oare posibil să admitem că socialismul e in sine viciat,că nu este realizabil în bunătate?!;
p374-vorbele lui Michnik spuse la Ateneu cu Pleşu-începând cu '17 toată lumea cedează totul pare mai uşor aşa,ne-am transformat în iepuri şi broaşte;
p375despre revoluţie-de pe ambele părţi ale baricadei se va incerca escamotarea ei de aceea e nevoie de R-17;
VOLII-anexa 14,Jores Medvedev nebun pentru că dăruia şi ajuta-nu neglija obiecţiile conştiinţei;
p412-ierarhia bisericească ne-a lăsat de prea multă vreme să ne salvăm singuri;
p418-confortul demagnetizează voinţa;
p420-""aşteptasem atât de mult chestia asta încât incetasem să o mai aştept"";
p422-să generalizezi cât poţi,nu să-ţi aperi numai propria persoană",
p425-din cauza copiilor să facem concesii violenţei?-Scrisoarea despre miile de copii ucişi-să fi cu ei şi cu părinţii lor şi nu vei avea frică,asta e comuniunea nu în moarte ci în Adevăr;
p426-să lucrezi făcand zidărie,cu ei în cârcă,bolnav;
p425ş.u.-cum lucra Soljeniţîn,activităţile perturbatoare şi infiltrările exteriorului;
p427-ocupandu-te de ceva important te poţi socoti absolvit de cele mici?artistul nu are altă soluţie dacă nu vrea să se piardă în cotidian dar vine o zi când datoriile uitate te inconjoară ca pereţii unui defileu;
p444-reacţia occidentului în cauza disideţilor nu era efectul renaşterii spiritului libertăţii ci era o concurenţă de cauze temporare,economice
p445-capitaliştii s-au remarcat prin fidelitatea cu care au susţinut dictatura proletariatului=comerţul ar face să sporească drepturile omului într-o ţară totalitară!!!;
p445-Samuel Pisar:libertatea unui om e mai importantă decât tot comerţul mondial[e rău să tot ierarhizăm in jurul libertăţii,e în afară",
p449-trădarea de către prima soţie devenită mesager KGB;
p452-pentru că lor le place intunericul şi pentru ca nimeni să nu fie cosit şi halit în acest intuneric noi trebuie să-l risipim,să facem lumină;
p454-viitorul vine din trecut-pentru barbat domeniul vieţii personale e un domeniu secundar(la femeie e principal)dar nu trebuie neglijat;
p457-R Medvedev,marxist oportun;
p459 a-ţi face un nume nu pe calea muncii ci lipindu-te de miracol;
p461 Saharov incerca,în numele iubirii de oameni,să salveze pe fiecare om în parte;
p464 în perioade tensionate personalităţile marcante nu mai au aceleaşi drepturi ca omul obişnuit, devin purtători de sensuri ce vor permite omului să-şi păstreze drepturile
Viţelul şi stejarul II
p11-de multe ori scapi nepedepsit şi de la un moment dat te iluzionezi că şi pe viitor vei beneficia de aceeaşi impunitate;
p13 crimele socialismului sunt hecatombe la picioarele unui altar al luminii[dar se intreabă cineva care lumină?întreabă unde e omleta dar stau chiar pe ea;nu e omletă",
p13 lumina,omleta fericirii sociale/proletare nu e aceeaşi cu a intelectualului;
p14""ticălosule!Ce-ţi lipseşte?Ai de toate"";
p420-prostia Medvedev-ilor marxişti,să se aprofundeze marxismul;
p425neştiind adevărul eşti privat de şansa de a te căi şi trăieşti cu îndreptăţirea că ai făcut totul bine insă cand celrău îţi va arăta adevărul o va face in momentul în care va fi greu să faci faţă vinovăţiei-să dobândim puterea care ne va face invingători chiar dacă suntem în fundul iadului;
p20-cotidianul îşi face treaba şi în timpul catastrofelor;
p32 sentimentele nu trebuie exprimate cu patos;
p64-nu avem dreptul să ne pierdem orice speranţă de a convinge;
p77-[în Rusia Soljeniţîn era în mainile Domnului,în afară a intrat pe mainile oamenilor];
p91educaţie în spiritul imitaţiei;
p101 Kobozev cel bolnav şi iubit deDumnezeu;
p106 Teuşii şi Zilberberg;
p130 Ajută-i Doamne pe cei încă încă în viaţă să nu calce pe mine cu explozie întârziată;
p143 Sinucidere din vină:""După interogatoriile mele,oamenii se sinucid",
p150 Totalul dezinteres pt achiziţionarea de bunuri,voioasa neîncredere în ziua de mâine,ataşamentul fierbinte faţă de nefasta zi de ieri;
p165 Să li se tragă şi acestora o zgâlţâială precum Romanovilor,o revoluţie ca în februarie(dar...numai nouă nu)#NEOCADETISMul ce influenţează intelectualitatea rusă?!
p177 Intelectualitatea e cu oricine vrea să-i dea peste bot statului dar nu e niciodată îmbibată de duhul armei care loveşte,vrea doar să facă politică;vremea conceptelor nediferenţiate;
p180 De ce au fost scandalizaţi intelectualii de Scrisoarea către Patriarh:o implicare a Bisericii în viaţa reală;
p183 Părăsit intr-o lume ameninţătoare omul îşi caută sindicatul;
p189 Natalia S Klimova - esera cu o viata impresionanta - fiica ei il ajuta pe Soljenitin;
p193 Extrema neglijenţă şi inconsecvenţă feminină în vorbe şi fapte+rectitudine şi fidelitate de neclintit faţă de o Cauză Mare;
p194 Norocul poate fi de fapt o fermitate în luarea deciziilor;
p198 a exclude colaborări la nivel inferior;
p207 Maniera pur ortodoxă de a percepe lumea=naturaleţe,gust selectiv,subtil",
p434 EvaStoliarovaKlimova:a alege calm,liber,viguros,profund,cu conştiinţa neîmpovărată nici de principii,nici de sentimentul datoriei,nici chiar de ideea folosului pe care vrei să-l realizezi;
p444 Soljeniţîn în biserică-cineva e mare cănd nimic nu-l atinge,când e puternic.dar să nu îngenuncheze în faţa nimănui nici a lui Dumnezeu căci el trebuie să fie Dumnezeu şi Dumnezeu nu poate fi smerit,umil;
p218 Ghicitul ţine de necurăţia vieţii,viitorul nu se poate decât presimţi;
p219 Fermitate,devotament,curăţenie,discreţie vs inteligenţă,erudiţie,bogăţie;
p243 Prin sufletul omului remodelează Dumnezeu nesocotita şi nefericita noastră societate;
p251 Ce a făcut ca cercul să reziste?Numai rugăciunile;
p255 Rusoaicele şi ucrainencele femei cu orizont larg;
p273 Demonul,KGB,STATUL ia,aruncă în gura monstrului uitării,pentru totdeauna,realităţi;
p306 Mediul dărniciei şi al sacrificiului influenţează omul străin locului iar duhul micimii, aidoma",

1 comment:

Razvan said...

Felicitari Bogdan, pentru munca pe text.

nu am citit aceasta carte, si prin notele tale - un fel de "teaser" - susciti interesul.

m-au frapat doua idei:

p166 egoismul acelora care vor să spună adevărul pentru a imprima tinerilor durerea cunoaşterii acestuia; cei buni educă tineretul in minciună,uitare,sport;

si

p273 Demonul,KGB,STATUL ia,aruncă în gura monstrului uitării,pentru totdeauna,realităţi;

aparent se contrazic, dar cum nu am citit tot textul, e usor sa fiu pe o pista gresita. totusi asta e si intrebarea mea: cum sa ne educam copiii? in uitare (spre a nu fi traumatizati) si cu speranta ca ei vor fi apriori mai buni, sau in adevarul relativ al istoriei, spre a stii si a nu mai repeta greselile trecututlui? care este doza necesara de istorie curata (atunci cand poate fi demistificata de interesele vremilor) pe care sa i-o dam unui copil spre a nu-i distruge speranta intr-o lume mai buna? uitarea totala nu e buna (macar eroii, ca si Sfintii, trebuiesc pomeniti), dar nici proliferarea memoriilor belicoase nu cred ca sunt de dorit, decat poate puse bine in contrast cu pacea si starea de bine.

dupa mine, copilul ar trebui educat in afara istoriei, si asta e posibil numai intru Hristos. iar istoria sa vina nepasional, la o varsta cand o poate privi detasat.
pentru ca educatia intru Hristos ii ofera tot ce are nevoie. mintea lui nu ar trebui tulburata cu toate caderile istoriei, cu amestecul de valori care duc in definitiv la relativizare totala, deci haos.

cred ca discutia e mult prea vasta si nu am pretentia ca am epuizat subiectul. ar fi prea simplu.

dar mi-ar placea sa iti stiu parerea.