"Există acum în Biserica europeană, şi poate şi în cea americană, o linie de diviziune, probabil o fractură, care fără îndoială variază de la o ţară la alta, şi care propune ceea ce eu numesc `un curent de integrare` şi `un curent de controversă`", a spus Arhiepiscopul. A explicat că primul porneşte de la observaţia că "există valori creştine în secularizare - precum egalitatea, libertatea, solidaritatea şi responsabilitatea - şi consideră că poate fi posibilă o colaborare cu secularul şi găseşte arii de colaborare". Al doilea curent "invită la păstrarea distanţei. Consideră că diferenţele sau conflictele, în special în domeniul eticii, vor fi tot mai acute (şi de aceea) propune un model alternativ la modelul dominant."
Prelatul francez consideră că primul curent "a fost predominant în era post-conciliară şi a oferit solul ideologic pentru interpretările care au fost promovate la sfârşitul anilor 60 şi în deceniile ce au urmat". Apoi "situaţia s-a schimbat la începutul anilor 80, în special - dar nu exclusiv - sub influenţa Papei Ioan Paul al II-lea". Catolicii care susţin primul model sunt de regulă mai în etate, dar ocupând încă poziţii cheie în Biserică, în timp ce modelul alternativ s-a întărit considerabil, fără să ajungă principalul. "Aceasta explică tensiunile actuale din multe Biserici de pe continentul nostru", a susţinut Arhiepiscopul de 65 de ani.
Prelatul a explicat că aceste diferenţe se regăsesc în diferite contexte, universităţile şi şcolile, seminariile şi centrele bisericeşti "împărţindu-se după această linie". A subliniat apoi că majoritatea Bisericilor occidentale au suferit şi o "auto-secularizare". Oficialul Vaticanului a sugerat ca soluţie interpretarea autentică a Conciliului Vatican II. Încurajând formarea preoţilor, el a spus că "lipsa generalizată de cultură", provocată de secularizare, face ca anul de formare iniţială, concentrat pe cultură şi cateheză, să fie absolut "indispensabil".
No comments:
Post a Comment