Blog Archive

cauta in blog

November 7, 2008

Avram - Avraham/ Sarai - Sara

Pentru cei ce spun ca exista religii abrahamice.

"Iar când era Avram de nouăzeci şi nouă de ani, i S-a arătat Domnul şi i-a zis: "Eu sunt Dumnezeul cel Atotputernic; fă ce-i plăcut înaintea Mea şi fii fără prihană;" Facerea 17,1

"Avram ben tishim shana veteisha shanim vaiera Hashem el Avram vaiomer elav: "Ani E-l Sha-dai, hithalech lefanai vaiehi tamim!"
[Cand] Avram avea noua zeci si noua de ani, Dumnezeu i s-a aratat si i-a spus: "Eu sunt E-l Sha-dai, mergi inaintea Mea si fii integru/perfect." Facerea 17,1

COMENTARIUL LUI RASHI

"Eu sunt E-l Sha-dai"Eu sunt Cel care are loc pentru orice creatura in Divinitatea Sa; de aceea, mergi inaintea Mea si Eu voi fi pentru tine Dumnezeu si stapan. In mod similar, peste tot in Tora unde apare numele Sha-dai, intelesul sau este acesta: dai shelo, ceea ce este al Lui este suficient. Iar sensul exact depinde de context.

"Si fii integru/perfect" – Fii complet in toate incercarile la care te voi supune. [...] O alta interpretare "fi integru/perfect" inseamna ca acum esti imperfect in cinci locuri [ale corpului tau]: doi ochi, doua urechi si organul sexual masculin. Eu voi adauga o litera in numele tau (litera "hei", avand valoarea numerica 5), iar suma literelor numelui tau va fi acum 248, egala cu numarul partilor corpului omenesc.

SUPRA-COMENTARIU PE RASHI

Este deosebit de interesant, cred eu, ce "gandeste" Tora despre nume. In epoca moderna, numele sunt alese mai mult pe criterii estetice decat pe criterii semantice. In ebraica biblica, numele sunt intotdeauna deosebit de semnificative.

E-L SHA-DAI, unul din numele divine, este cel care, asa dupa cum precizeaza si Rashi, il prezinta pe Dumnezeu ca Stapan al Lumii. Este de altfel si numele inscriptionat pe mezuza, avand si semnificatia de "shomer dalatot Israel" (“pazitorul usilor lui Israel).

De asemenea, numele lui Avraham si al Sarei, provenite de la Avram si Sarai prin adaugarea literei "hei" si, in cazul Sarei, renuntarea la litera finala "iud", sunt deosebit de semnificative.

Semnificatia celor patru nume este urmatoarea:
  • AVRAM – Av Aram – parintele Aram-ului
  • AVRAHAM – Av Hamon Goim – parinte a multe popoare
  • SARAI – printesa mea
  • SARA – printesa [tuturor]

Interesant este ca Rashi mentioneaza ca litera "iud", scoasa din numele Sarei, a fost folosita pentru succesorul lui Moshe, caruia i-a fost schimbat numele din Hoshea in Iehoshua.

Sorin Rosen



No comments: